Erfenis en hypothecair krediet

jefry876
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis en hypothecair krediet

#1 , 10 nov 2022 12:11

Beste,

Mijn papa is 2 jaar geleden overleden. Mijn ouders hadden op dat moment nog een hypothecaire lening lopen. Hiervoor hadden zij ook een schuldsaldoverzekering (40/60).
Mijn mama betaalt nu nog 60% verder af.
Nu zijn wij (mijn zussen en ik) toevallig te weten gekomen, dat wij bij de Nationale Bank bijgezet zijn op het krediet van mijn ouders.
Intussen al vele contacten met de desbetreffende bank gehad, zij zeggen dat dit de normale gang is.
"U erft gelden en schulden" is wat zij zeggen.
Mijn bank zegt dat dit niet zo is. Dat wij als erfgenamen en dus mede-eigenaars van de woning waar het krediet voor is, wel genoteerd worden als waarborg, maar niet bij op het krediet geplaatst worden. Dat dit enkel kan indien een onderzoek van de financiële toestand uitwijst dat mijn mama dit alleen niet zou kunnen verder betalen.
Wij hebben geen weet van een onderzoek, en hebben hier ook nooit van de bank iets van vernomen.
Nu willen zij dat wij een dossierskost van 400€ betalen om dit bij de Nationale Bank te laten veranderen?
Hebben zij hier geen fout gemaakt? Of is dit inderdaad de normale gang van zaken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
https://100001.onl/ https://1921681254.mx/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 nov 2022 13:29

"Hiervoor hadden zij ook een schuldsaldoverzekering (40/60).
Mijn mama betaalt nu nog 60% verder af."

Aangezien de schuldsaldoverzekering niet 50/50 was zijn jullie voor 10 % schuldenaar.
Anders geformuleerd: aangezien er op jullie erfdeel van 50 percent nog 10 percent schuld staat, zijn jullie nog schuldenaars voor dat deel. Jullie hebben inderdaad een schuld geërfd.

De NBB heeft dus juist gehandeld. Jullie bankier begrijp ik totaal niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”