erfrecht biologische vader na adoptie

kaatje69
Topic Starter
Berichten: 7

erfrecht biologische vader na adoptie

#1 , 08 mei 2009 11:37

ik heb n vraag mijn vriend nu 39 jr is op zijn 18de geadopteerd door zijn stiefvader , in 2000 heeft hij zijn biologische naam weer aangenomen .
nu is mijn vraag maakt hij nog recht op het erfdeel van zijn biologische vader .
hij heeft gewoon contact met zijn bio vader , zijn adoptie vader is overleden.
zijn bio vader woont samen met n vriendin onder n samenlevings contract , zijn bio vader is bang dat zijn vriendin straks het geld wat er eventueel vrijkomt na zijn overlijden over de balk gooit .
blijft mijn vriend gewoon altijd recht houden op zijn erfdeel van zijn bio vader ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 mei 2009 20:52

Indien de vriend indertijd is geadopteerd door de echtgenoot van zijn moeder , blijft de oorspronkelijke band met de biologische vader behouden. Bij dergeljke adoptie wordt de band met de vroegere familie niet verbroken. Hij blijft dus erfgenaam van zijn vader.

Indien die bio vader feitelijk samenwoont en hij heeft geen testament gemaakt , erft zij niets en gaat de ganse nalatenschap naae de zoon.
Een samenlevingscontract kan geen bepalingen van de erfenis bevatten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”