Erfrecht halve eigendom maar vruchtgebruk bij overleden partner zijn ex

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erfrecht halve eigendom maar vruchtgebruk bij overleden partner zijn ex

#1 , 03 nov 2022 19:30

Ik erfde een halve eigendom van een huis van mijn overleden man. Echter werd er ooit een contract opgemaakt tussen hem en zijn exvrouw waarin staat dat zij heel haar leven in het huis mag blijven wonen voor 200eur per maand. Dus in principe het vruchtgebruik heeft. Nu is dit contract overgegaan naar mij waarin zij aan mij 200eur per maand moet betalen. Ik zou echter graag de halve eigendom en dit contract doorverkopen. Maar als ik contact zoek met de exvrouw om bv een schatting te laten doen, negeert ze al mijn berichten/ telefoons.
Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 nov 2022 19:52

Van wie is de andere helft van de woning? Want naar mijn gevoel kon uw vooroverleden echtgenoot wel het vruchtgebruik - over zijn helft van de woning - nalaten aan zijn ex-vrouw, maar niet over uw helft. Dus het klopt niet helemaal. Hoedanook, de situatie lijkt me nogal onduidelijk.

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2022 20:24

Ja effe ter verduidelijking het huis was 50%van haar en 50% van hem. Nu is de naakte eigendom van zijn 50% naar mij gekomen. En ook het contract ,waarin staat dat zij voor 200eur per maand voor de rest van haar leven mag blijven wonen , via notaris allemaal overgezet naar mij.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 03 nov 2022 20:31

Er is geen vruchtgebruik; dat hebt u verkeerd voor.
Er is wel een levenslang huurcontract voor een halve woning.
Waarom denkt u dat er een vruchtgebruik is? Waaruit blijkt dat?
Om correct te kunnen antwoorden is kennis van de inhoud van dat huurcontract noodzakelijk. :wink:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 03 nov 2022 20:52

Er is mogelijk wel indexatie mogelijk voor 1/2 van de huur. Als dat vermeld staat in huurcontract.
Let wel als eigenaar moet u nu ook voldoen aan alle nieuwe regels qua asbest - EPC en draait u mee op voor de helft van de eigenaarskosten.

Correcte opmerking van Thomas Morus - is idd moet vermelden dat er niet mag geïndexeerd worden

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 03 nov 2022 20:59

"Er is mogelijk wel indexatie mogelijk voor 1/2 van de huur. Als dat vermeld staat in huurcontract."

Het is omgekeerd: enkel en alleen als er letterlijk in het huurcontract staat dat er niet mag worden geïndexeerd kan dat niet.
In alle andere gevallen mag geïndexeerd worden. De berekening van de nieuwe huur mag dan teruggaan tot datum contract.
Alle kosten, taksen, ... en verplichtingen mbt de woning vallen ten laste van de 2 eigenaars, ieder voor de helft
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2022 21:10

Mijn excuses er wordt inderdaad niet gesproken van vruchtgebruik. Er staat in dat contract dat vanaf heden zijn ex vrouw de eigendom levenslang mag bewonen mits een maandelijkse vergoeding van 200eur en om alle lasten taksen en heffingen te dragen betreffende de eigendom. Er staat niets bij van een eventuele indexatie..
Mijn vraag is dus, kan en mag ik de halve eigendom ( met dit contract aan verbonden) doorverkopen? En heb ik dan het recht om langs te gaan met een schatter?

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2022 21:14

Het gaat om een contract die opgemaakt werd bij hun scheiding bij de verdeling van goederen. Waarin ze overeenkomen om het huis waar ze in woonden ‘in onverdeeldheid te blijven’ en dus vanaf heden mag zij daar levenslang wonen voor 200eur per maand

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 03 nov 2022 21:14

U hebt dat recht stel in een AS een aantal dagen voor waarop de schatter kan.
Tevens dat u van die gelegenheid gebruik zal maken van een plaatsbeschrijving te maken en dat u jaarlijks na afspraak eens zal langskomen om gezamenlijk de staat van het huis te bekijken.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 03 nov 2022 21:17

U mag dat.
Maar wie zou nu een half huis willen kopen waar iemand anders levenslang in blijft wonen?

Dus: ja, het mag maar het zal niet lukken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 nov 2022 21:23

En wat als zij op mijn aangetekend schrijven niet reageert? Wat doe ik dan?
Ik stuurde al enkele sms’n en deed enkele telefoons maar kreeg geen antwoord..

Ik weet dat het moeilijk zal zijn maar ik zou het verkopen aan de absolute minimumwaarde en dan de 200eur per maand kan misschien voor iemand interessant zijn als investering ipv het op een spaarboekje te zetten.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 03 nov 2022 21:37

Die 200 EUR stelt NIETS voor. NIEMAND gaat interesse hebben, want:
200 EUR zal niet voldoende zijn om aandeel in onroerende voorheffing en inkomstenbelasting op de verhuur te betalen. Om dan nog niet te spreken van de vele andere regeltjes die de komende jaren de kleine verhuurder zullen pesten.

Laat een advocaat het document waarmee half huis wordt verhuurd bestuderen. Daar moet u eerst vanaf geraken. En daarna uit onverdeeldheidtreding eisen, desnoods via gerechtelijke weg.

Daarom schreef ik reeds dat de inhoud van dat half verhuurcontract juridisch moet worden bekeken.
De oplossing begint daar, anders is er geen.

Dat rare contract is voor u een blok aan uw been. Waar zitten mensen toch met hun verstand om zo een gedrocht ineen te knutselen.

"Ik stuurde al enkele sms’n en deed enkele telefoons maar kreeg geen antwoord.."

Ze is niet verplicht te reageren. En heeft ook geen reden daartoe want ze zit op rozen (en jij op de doornen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 nov 2022 09:45

Is ze niet verplicht me jaarlijks eens binnen te laten om bijvoorbeeld de staat van het pand op te nemen?

eylis
Berichten: 8840

#14 , 04 nov 2022 12:38

zeker, u bent per slot van rekening mede-eigenaar. Bovendien had er een officiele plaatsbeschrijving opgemaakt moeten worden, zodat bijkomende schade (door haar bewoning) duidelijk vastgesteld kan worden.

Sirkii
Berichten: 5396

#15 , 06 nov 2022 13:45

Ga eens langs bij een advocaat met dat contract.

Onder voorbehoud: Een contract tussen haar en je overleden man stopt normaliter bij t overlijden (in notaristaal : niet tegenstelbaar aan derden). Om levenslang vruchtgebruik te geven hadden ze minimaal wettelijk moeten samenwonen of een testament opgesteld hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”