Hoe kan ik mijn bedrijf verkopen of sluiten dat ik heb geërfd?

Unclog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoe kan ik mijn bedrijf verkopen of sluiten dat ik heb geërfd?

#1 , 03 nov 2022 09:31

Bij het overlijden van mijn vader heb ik en mijn zus zijn deel van het bedrijf gekregen. Het bedrijf oorspronkelijk was van mijn vader en nonkel 50%/50% verdeelt. Dit veranderde naar 49.5% voor mijn nonkel en 1% aan mijn opa die ook het bedrijf beheerd. Het andere 49.5% deel is verdeelt tussen mij en mijn zus.
Het bedrijf is al meer dan 10 jaar inactief (ik denk dat het een stille NV is). Ik ga niet meer om met heel de familie maar elk jaar zie ik mijn opa een keer voor de balans van dit bedrijf te ondertekenen zo dat het papier werk in orde is. Er word nooit een officiële vergadering gehouden met alle eigenaars, iedereen ondertekend de documenten elk jaar individueel.

Elk keer zeg ik tegen mijn opa dat ik dit bedrijf wil sluiten maar hij negeert mij gewoon elke keer en blokkeert alles voor een of andere reden.
Wat kan ik doen om uit dit bedrijf te stappen als ik niet de meerderheid van het aandeel heb?

Ik betwijfel sterk dat mijn zus en nonkel voor iets gaan stemmen dat mij zal helpen.
Dank u voor de informatie! Op deze manier zou ik willen geïnformeerd worden voor dat ik waarschijnlijk ook nog is geplunderd word door notarissen/ advocaten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 03 nov 2022 11:15

Is het geen optie om uw aandelen te verkopen?

Unclog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2022 14:31

Is het geen optie om uw aandelen te verkopen?
Verkopen is zeker een optie maar niemand in de familie heeft het geld om mij uit te kopen.
In het bedrijf zit geld en landbouw gronden. De gronden zou ik liever houden want die zien waarschijnlijk niets waard.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 nov 2022 15:25

Als die gronden in het bedrijf zitten, ttz er eigendom van zijn, dan kan u toch niet uw aandelen wel verkopen, maar de gronden behouden ??

Unclog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2022 17:23

Als die gronden in het bedrijf zitten, ttz er eigendom van zijn, dan kan u toch niet uw aandelen wel verkopen, maar de gronden behouden ??
Daar vreesde ik voor dat deze gronden verloren zouden gaan. Ik begrijp niet echt hoe en aan wie ik mijn aandeel zou kunnen verkopen?
En een eerlijke verdeling zonder verkoop kan alleen maar de beheerder met meerderheid van de stemmen doen, correct?


Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 03 nov 2022 21:18

Welke structuur bedrijf heeft kan u toch nakijken via de kruispuntbank op naam ) adres of BTW nr.

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”