HUIS KOPEN ALS ENIG KIND VAN MOEDER DIE IN WZC WOONT

juventus1893
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

HUIS KOPEN ALS ENIG KIND VAN MOEDER DIE IN WZC WOONT

#1 , 01 nov 2022 14:47

Beste,
Ik ben enig kind en mijn moeder woont in een woonzorgcentrum omdat ze zwaar hulpbehoevend is, wat het gevolg is van een CVS.
Niettegenstaande dat mijn moeder weer helder is na een CVS heb ik voor het geval dat niet meer zo zou zijn, een zorgvolmacht geregeld via de notaris.
Nu ze niet meer in haar huis kan wonen, wil ik weten welke opties er zijn en wat de gevolgen zijn voor mijn moeder en mezelf van elke optie.
Waarde ligt op ca. 300.000€
Optie
1. Ik verkoop het huis van mijn moeder aan een derde.
2. Zij schenkt mij het huis.
3. Ik koop het huis van mijn moeder.
4. Ik koop de naakte eigendom van haar. Kan dat ook al heeft ze geen vruchtgebruik meer? Kan ik dan het huis renoveren om te verhuren?
Ik hoor het graag als u nog vragen heeft.
Bedankt bij voorbaat voor de moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 nov 2022 17:02

Was het huis de eigendom van uw beide ouders en is uw vader reeds overleden?
Dan bent u voor de helft al naakte eigenaar. U kan de woning niet verkopen. Uw moeder is eigenaar van de andere helft, maar vruchtgebruiker van uw helft. Een mogelijkheid is dan de woning verhuren zij is dan de verhuurder; de opbrengsten zijn voor uw moeder. (voor de verzorging etc) Als u investeert in de renovatie, laat u dat akteren bij de notaris, zodat de bestede gelden en de nieuwe meerwaarde vaststaan.

Is uw moeder enige eigenaar, dan kan alleen zij de woning verkopen of verhuren.

De woning kopen lijkt me een beetje eigenaardig, gezien het feit dat u deze woning ooit erft.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 01 nov 2022 22:32

Als bewindvoerder kan je niet schenken aan jezelf. Verkooen aan een derde kan wel maar t geld moet bij uw moeder blijven.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 02 nov 2022 09:34

Wat is je doel? Wat wil je precies bereiken?
Dat is wat zal bepalen wat de beste keuze zal zijn.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2022 22:18

Er is een overduidelijk verschil tussen een bewindvoering en een zorgvolmacht. Lees dit artikel grondig, het zal u heel wat wijzer maken.
https://www.elfri.be/artikel/wat-is-zorgvolmacht.
Ik raad u aan om contact op te nemen met een notaris en de verschillende mogelijkheden te bespreken vooraleer uw moeder bewindvoering nodig heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 nov 2022 22:39

Was het huis de eigendom van uw beide ouders en is uw vader reeds overleden?
Dan bent u voor de helft al naakte eigenaar. U kan de woning niet verkopen. Uw moeder is eigenaar van de andere helft, maar vruchtgebruiker van uw helft.
Vruchtgebruiker kan dan afzien van het vruchtgebruik, en beslissen haar deel te verkopen aan dochter.
(ik ga er van uit dat moeder nog handelingsbekwaam is)

(deels) Schenken kan ook
wel uitkijken dat moeder zich zo niet opzettelijk verarmt - ze moet de kosten voor WZC kunnen blijven betalen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”