plichten overlijden laatste ouder

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

plichten overlijden laatste ouder

#1 , 31 okt 2022 22:00

Zoals vermeld in een ander bericht vorige week is mijn moeder overleden.
Ik ben de oudste zoon en heb nog 1 broer.
Snel na haar dood is gebleken dat hij alles naar zich toe trekt. Heeft ook de wensen van haar afscheid niet ingewilligd en daardoor heb ik definitief met hem gebroken. Ik heb een sterk vermoeden dat hij het spel niet eerlijk zal spelen zoals zoveel gebeurt.
Heeft ook al de sleutels van haar woning die weliswaar zijn eigendom maar waar zij dus was gedomicileerd en gedurende 25 jaar woonde éénzijdig verandert.

1. Wat zijn mijn plichten als oudste bij dit overlijden
2. Wat zijn mijn rechten.

Vermoedelijk zal de lijst te lang zijn om het simpel te houden maar wat zou ik in eerste instantie moeten doen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2022 11:46

lijkt me allemaal wat snel. Heb dit recentelijk ook meegemaakt. Normaal is dat de huisdokter aan alle betrokken instanties die het moeten weten het overlijden bekent maakt. Dan worden bankrekeningen van de overledene geblokkeerd en wordt er een Notaris bij betrokken die onderzoekt wat de nalatenschap van de overledene is en wie er erft. U zal daar zeker bij betrokken worden als kind. In eerste instantie zou ik dus de huisdokter contacteren en informeren of er melding gebeurt is wat volgens mij niet anders kan. Kinderen worden gelijk behandelt tenzij een testament anders zou bepalen. Dit soort vragen komen terecht bij de door u aangestelde Notaris. Wat de sleutel betreft, hier zit ik zelf met een vraag die ik hopenlijk de volgende dagen beantwoord zie. Dit nalv het overlijden van de laatste ouder, enkele maanden geleden.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 18 nov 2022 14:07

Als u iets aanvaard dat betekend dan ook dat u de erfenis aanvaard met alle gevolgen van dien als er schulden zijn.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 18 nov 2022 14:35

Een huisdokter stelt enkel het overlijden vast
Notarissen komen nooit uit de lucht vallen.
Meestal is er zelfs geen nodig.

Een oudste zoon heeft geen speciale rechten noch plichten.
Erfgenamen zijn moeten wel tijdig aangifte indien voor de erfenisrechten als ze een boete willen vermijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”