Voorschot op erfenis

evilouria
Topic Starter

Voorschot op erfenis

#1 , 04 mei 2009 16:10

Hallo, ik heb een vraag over voorschotten op een erfenis.

Mijn vader overleed enkele maanden geleden. Zijn vader, een weduwnaar, leeft nog en er zijn ook nog 2 broers en 1 zus.

Ik heb bij een jurist navraag gedaan en het blijkt dat ik recht heb op het erfenisdeel van mijn vader.

Maar er is een addertje onder het gras: mijn grootvader bezit een huis dat een van de kinderen, de zus, wil behouden na zijn dood. Daarvoor zal zij het deel van haar broers moeten afkopen.

Om deze reden is zij enkele jaren geleden begonnen met maandelijks een som te storten aan mijn vader, als voorschot op zijn erfenis en voorafbetaling op de afkoopsom.

Nu mijn vader gestorven is, staat dit geld op de rekening van mijn moeder. Mijn ouders waren gehuwd met gemeenschap van goederen. Bovendien is niets van deze afspraak over de voorschotten op papier gezet.

Nu is mijn vraag: kan ik aanspraak maken op de reeds gestorte bedragen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 mei 2009 12:23

“Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat u de plaats vervult van uw vooroverleden vader,als erfgenaam van zijn vader en bij diens overlijden.

“Art.1600.De nalatenschap van een nog levend persoon kan niet verkocht worden, zelfs niet met zijn toestemming.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”