Afstand van erfenis nodig?

Sven1979
Topic Starter
Berichten: 3

Afstand van erfenis nodig?

#1 , 28 apr 2009 16:02

Mijn vrouw haar overgrootmoeder is komen te sterven.
Nu hoorden wij weinig van de familie tot gisteren.
Blijkbaar hebben de meeste van de familieleden (mijn vrouw haar vader, haar broer en haar nonkel) afstand van de erfenis gedaan, 'omdat het ouderlingentehuis al zeker 4 jaar niet betaald werd' (dus ze verwachten bergen schulden).
Vermits wij amper contact hebben met deze kant van de familie (en dus weinig weten van de hele situatie), vraag ik mij af waaraan wij ons mogen verwachten en wat de opties zijn (moesten er schulden zijn enz...).

Komen wij eerst zelf te weten wat er nagelaten is (inboedel, schulden enz..) en hebben wij het recht om dan nog afstand te doen van de erfenis?
Wat is de juiste procedure dat er gevolgd moet worden en waarop moeten wij zeker (op tijd) letten?

Hopelijk kan iemand daar een correct antwoord op geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 apr 2009 20:33

Ouderlingentehuis al 4 jaar niet betaald??!!
in zo'n geval wordt het OCMW aangesproken , die een oplossing uitwerkt. Zijn de kinderen ooit aangezocht om onderhoudsgeld te betalen? Misschien was er een eigendom , waarop het OCMW een hypotheek nam als dekking voor haar betalingen.

Indien je geen zekerheid hebt over één en ander , kan je best aanvaarden mits boedelbeschrijving. Dit gebeurt bij de rechtbank van eerste aanleg van het betrokken arrondissement. Er wordt een inventaris opgemaakt. Is er een saldo , kan je erven. Bij schuld moet je niets betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sven1979
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 apr 2009 09:07

Das net het probleem, wij vernemen eigenlijk niets van deze kant van de familie, we weten dus niets meer.

Alvast bedankt voor de raad.
We zullen afwachten tot we 'iets' horen.
Voor ons hoeven we niets te horen, we zitten hier niet op te wachten hoor.

Reclame

juna
Berichten: 25

#4 , 30 apr 2009 01:50

Bij een aanvaarding onder voorrecht heb je idd zekerheid.

Evenwel kan dit maar gedurende een beperkte periode na het overlijden!

Normaal bedraagt die termijn 3 maanden vanaf de dag van het overlijden, tijd nodig om een inventaris op te maken, waaraan nog 40 dagen vanaf de afsluiting van de inventaris of vanaf het verstrijken van de periode van drie maanden voor beraad mogen toegevoegd worden.

Deze termijn kan wel door de rechtbank van eerste aanleg worden verlengd.

chrisd
Berichten: 179

#5 , 30 apr 2009 09:05

Komen wij eerst zelf te weten wat er nagelaten is (inboedel, schulden enz..) en hebben wij het recht om dan nog afstand te doen van de erfenis?
Nu Sven1979 weet, dat er een familie-lid, waar hij mogelijk belang bij heeft, overleden is, kan hij alleen bij een toepasselijke instantie (b.v. een notaris) informeren naar een testament en een bericht vanwege degene, die het overlijden bij de burgelijke stand heeft aangegen afwachten; laatstgenoemde moet hem in dat geval berichten?? Hij hoeft daar niet ongevraagd achteraan te gaan??

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”