Erfrecht langstlevende wettelijk samenwonende en kinderen

Ben2009
Topic Starter

Erfrecht langstlevende wettelijk samenwonende en kinderen

#1 , 27 apr 2009 14:18

Ik ben reeds echtgescheiden van mijn ex vrouw, waarmee ik een kind heb. Ondertussen woon ik wettelijk samen met mijn nieuwe partner, waarmee ik een zoon heb gekregen.

Wat indien ik zou sterven, naar wie zal het huis/inboedel gaan en het geld op de gezamelijke bankrekening?

Versta me niet verkeerd, ik wil dat mijn kinderen hun deel van de erfenis krijgen, maar ik wil niet dat mijn huidige partner in de problemen komt met mijn ex vrouw (bvb. opeisen van mijn Dochter haar gedeelte, ofzo)

Kan ik het geld dat aan mijn eerste kind toekomt laten blokkeren en beheren door mijn huidige partner?
Moet ik een testament opmaken?

dank voor jullie input

mvg

Ben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 apr 2009 19:18

Als U niets doet, zal uw partner erven: het levenslang vruchtgebruik op uw deel van het huis en de inboedel.

Elk van uw kinderen zal de 1/2 erven van de blote eigendom daarvan
+ elk de 1/2 van de volle eigendom van de andere goederen.

De rechtbank zal het nodige doen om uw minderjarige kinderen te beschermen. Volgens mij kunt U niet beletten dat de moeder van uw eerste kind de goederen beheert van dat kind. Bij meerderjarigheid zal zij natuurlijk rekenschap moeten afleggen over haar beheer.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”