Handgift zou kunnen leiden tot conflict

Bobo1
Topic Starter

Handgift zou kunnen leiden tot conflict

#1 , 18 apr 2009 00:49

Geacht forum,
Mijn vader is 2 jaar geleden overleden. Mijn moeder leeft nog. Vader en moeder waren getrouwd met scheiding van goederen. Vader had relatief weinig eigendom. Moeders eigendom bedraagt 300000 euro roerend goed, een huis waarin ze zelf woont, de helft van een bouwgrond en het vruchtgebruik van de andere helft van de bouwgrond. We zijn met 5 kinderen, waarvan mijn zuster jaren geleden is gestorven. Mijn overleden zuster liet een kind na. In totaal heeft mijn moeder 10 kleinkinderen. Deze kleinkinderen zijn bijna allen meerderjarig. Sinds de dood van mijn vader zijn er door mijn moeder geen schenkingen uitgevoerd. Mijn moeder meldde me echter onlangs dat ze één van de kleinkinderen een geldsom van 12500 euro heeft cadeau gedaan (zonder enige verplichting of voorwaarde). Het kleinkind heeft de gift aanvaard. De som geld zou dienen om de aanschaf van een appartement te financieren. Mijn moeder aanziet deze geste zelf niet als een schenking. De verstandhouding binnen de familie is goed. Ik heb echter aan mijn moeder meegedeeld dat ik over deze gift bedenkingen heb. Ik vrees dat deze gift aan betrokken kleinkind vroeg of laat zal uitmonden in een conflictsituatie, tussen haar kinderen en eventueel ook haar “benadeelde andere kleinkinderen”. Ik wil een conflict binnen de familie ten allen prijzen vermijden.
Is er hier sprake van een schenking?
Is er hier sprake van bevoordeling en/of benadeling?
Heeft mijn moeder de instemming nodig van al haar kinderen om deze gift uit te voeren?
Heb ik recht om te eisen dat alle andere kleinkinderen kunnen genieten van dezelfde gift?
Hoe ga ik, als oudste van de kinderen, best te werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 apr 2009 13:15

Uw moeder heeft niet de instemming nodig van haar kinderen om dergelijke schenking te doen. Er zijn 5 kinderen , dat wil zeggen dat zij 1/4 van haar totale vermogen vrij mag verdelen. Natuurlijk is het best dat zij al haar nakomelingen gelijk behandelt en binnen de wettelijke grenzen blijft.
Als zij overlijdt , komen alle schenkingen terug in de pot om te bepalen of zij niet teveel heeft weggegeven. En dan hangt het ervan af welke formulering er staat om het schenkingsdokument wat de gevolgen kunnen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 19 apr 2009 10:20

Moeder doet met HAAR eigen vermogen wat ze wil.

Bij haar overlijden geldt : “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Binnen deze grenzen kan uw moeder sommige kinderen/kleinkinderen begiftigen,zonder risico op inkorting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”