Erfenis grootmoeder

Kst_120386
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfenis grootmoeder

#1 , 23 okt 2022 13:55

Vraagje ivm erfenis van mijn grootmoeder, ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk schetsen.

Mijn grootmoeder heeft nog 1 levende zoon zonder kinderen, mijn moeder is vorig jaar overleden.
Ik was de enige van de 3 kleinkinderen die nog contact met mijn grootmoeder had, mijn broer en zus zijn er met ruzie vertrokken.
Mijn grootmoeder is jammer genoeg in augustus ook overleden. Ze heeft een testament gemaakt waarin haar zoon 50% erft, de 3 kleinkinderen delen 25% en van de overige 25% krijg ikzelf 11,67% en de rest gaat naar 2 goede doelen. Ze had een eigen huis en heeft bepaald dat dit via de notaris wordt verkocht.

Mijn grootmoeder heeft na het overlijden van mijn moeder vorig jaar al haar geld aan haar zoon geschonken. Ik weet niet precies over hoeveel geld dit gaat, maar het gaat om minstens 100.000 euro. Dit is via de notaris vastgelegd.

Mijn broer en zus vinden het testament niet ok omdat ze minder krijgen dan ikzelf.
Mijn broer heeft de bankgegevens van mijn grootmoeder van de laatste 10 jaar opgevraagd, daar zal uitkomen hoeveel geld ze mijn nonkel precies heeft geschonken.

Nu zou de notaris tegen mijn nonkel gezegd hebben dat als het huis verkocht wordt voor 200.000 euro hij nog geld (er wordt gesproken over een paar 1000 euro) zal moeten geven aan mijn broer en zus omdat mijn grootmoeder haar geld aan hem heeft geschonken. Als het huis 250.000 euro gaat, zou dat niet zo zijn.
Ik zou niets krijgen van dat geld omdat ik meer krijg volgens het testament.

Kan iemand me uitleggen hoe dit komt? Want als mijn broer en zus erven van het geld dat oma mijn nonkel geschonken heeft, moet ik daar toch ook nog een deel van krijgen? Of zit het anders?

Het gaat me niet echt om het geld, maar mijn grootmoeder wou dat ik meer kreeg dan mijn broer en zus omdat ik bij de verdeling van de spullen van mijn moeder serieus benadeeld werd door mijn broer en zus.

Nog een zijvraagje: mijn zus heeft het zilveren bestek van mijn moeder meegenomen en mijn grootmoeder heeft daarom haar zilveren bestek aan mij gegeven na het overlijden van mijn moeder. Dit staat jammer genoeg niet op papier. Mijn broer zit nu achter dat zilveren bestek aan, bestaat de kans dat ik dit moet geven?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 okt 2022 17:54

De drie kleinkinderen moeten elk minstens 1/6 van de helft van de erfenis van grootmoeder krijgen. Een erflater mag immers, als er kinderen en/of kleinkinderen zijn voor de helft van zijn erfenis vrij bepalen aan wie wat toekomt. De 50 % die aan de erfgenamen toekomt, gaat voor de ene helft naar de zoon , voor de andere helft naar de kinderen van de vooroverleden dochter. 1/6 van 50 = 8.33 %. Dat klopt dus. De andere helft van de erfenis : weer de helft aan de zoon, u krijgt nog een deel, uw broer en zus niet. Dat kan en zo zal het testament uitgevoerd worden.
Andere zaak is : wat zit er in de erfenis? Het te verdelen bedrag wordt terug samengesteld = alles wat er was bij overlijden, plus alles wat er ooit werd weggeschonken. Maw. hetgeen nonkel eerder gehad heeft, wordt meegeteld en ja, het kan dat hij nu niets meer zal krijgen of zelfs moet terugbetalen.
Indien er ruzie ontstaat over die zilveren bestekken, kan dat mee in rekening gebracht worden, maar dan alletwee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kst_120386
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2022 07:14

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat om haar huis met inboedel (vooral oude meubels en kleren).

En dan het geld dat ze iets minder dan een jaar geleden schonk aan haar zoon, dat is dus minstens 100.000 euro.

Mijn vraag was eigenlijk vooral: volgens de notaris hebben mijn broer en zus nog recht op een deel van dat geld, maar ik niet. Kan dat?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 26 okt 2022 15:21

Zij krijgen 8,33% van de erfenis die bestaat uit het huis (of de opbrengst) , de inboedel ( of de schatting van alle voorwerpen) en de schenking die uw oom heeft gekregen aan het bedrag dat is geschonken( terug meegerekend) .

Kst_120386
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2022 17:33

En ik? Van dar geschonken geld?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 okt 2022 18:08

Jij ook want het geschonken bedrag wordt eerst aan de totale erfenis toegevoegd alvorens te verdelen.
Zie antwoord Wanton.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”