erfrecht, notaris

mark & steph
Topic Starter

erfrecht, notaris

#1 , 17 apr 2009 21:26

Hallo,

Mijn bompa is vorige week overleden. Mijn moeder had kasbons gekregen van hem toen hij ook nog leefde, maar nadat zij gestorven was had haar broer de kasbons meegenomen. hij zegt dat hij ze in een kluis had gelegd op vraag van mijn bompa.
Als de notaris de kluis opent mag ik dan vragen om erbij aanwezig te zijn?
Indien dit niet gaat mag ik dan aan de notaris een overzicht vragen van wat er allemaal in de kluis zat? Zodat ik zeker weet dat de kasbons terecht zijn en niet allemaal bijgehouden door mijn moeder haar broer.

M.v.g.

Mark

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 17 apr 2009 21:48

Je moeder is dus ook overleden. Jij vervangt haar plaats als erfgenaam bij het openvallen van de natlatenschap van je opa.
Natuurlijk heb je het recht om aanwezig te zijn bij het openen van de kluis. Dit recht zou ik zelfs eisen.

De safe in de bank wordt meestal geopend in aanwezigheid van een bankbediende, de notaris, familie en als het de laatste dag is voor de aangifte van de successierechten, dan zal de registratie ook aanwezig zijn.

Vind je de kasbons niet, dan mag je gerust de vraag ernaar stellen. De notaris is dan ook op de hoogte en zal hiermee rekening houden met de vereffening-verdeling.

Je oom had op vraag van je opa de kasbons van je mama in de kluis gelegd. Gegeven is toch gegeven? Je moeder was dan eignaar.
Weet je niet of je oom niet hetzelfde aantel kasbons heeft gehad?

In ieder geval: je weet dat ze er waren. Als je oom niet eerlijk is, kan je een bankonderzoek aanvragen.

Ik wens je veel succes en sterkte bij het openen van de safe!

wanton

#3 , 18 apr 2009 12:47

wedden dat die kasbons niet in de kluis van bompa zullen liggen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief

#4 , 18 apr 2009 13:23

Inderdaad Wanthon, ik vrees er ook voor dat de kasbons niet in de kluis zullen liggen.

In 1999 kreeg ik de kans om de effecten uit de kluis te kopiëren. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik vermoed dat op die effecten een kruisje werd gezet. Niemand heeft die achter kunnnen houden. Enkele maanden voor moeder stierf werden ze omgezet naar de effectenrekening. Ik had van DIE effecten wel het geluk over een kopie te beschikken.

@ Marc
Ik verwacht dat je op termijn een bankonderzoek moet laten uitvoeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”