erfenis

ESS
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: ergens

erfenis

#1 , 13 apr 2009 21:28

Ik vraag me af of het mogelijk is te vermijden dat mijn kinderen de eigendom over ons huis krijgen en mijn vrouw slechts het vruchtgebruik.

Ik denk nu aan mijn moeder die nog leeft maar onlangs het ouderlijk huis heeft verkocht zonder ons (de kinderen) hierin te betrekken. Maw, ik zou willen dat mijn vrouw in staat zou zijn hetzelfde te doen.

Hoe kan ik dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 14 apr 2009 18:29

Als U getrouwd bent met een gemeenschap van goederen, en dat huis zit daarin, dan volstaat het dat U een verblijvingsbeding in volle eigendom toevoegt (van ten minste de onroerende goederen).

De langstlevende krijgt dan het volledige huis; de GEMEENSCHAPPELIJKE kinderen erven enkel de blote eigendom van de nalatenschap maar die bestaat dan uit 2 keer niets.

Dat is een "langst leeft al"; kost meer bij de 2de erfenis maar dat is dan maar de prijs die U daarvoor betaalt.

Een notariële akte is uiteraard vereist.

Met giften of schenkingen of testamenten kunt U dat niet bekomen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 apr 2009 13:19

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek).

Zij kunnen dus ook overeen komen dat de langstlevende hun hele gemeenschappelijk huis in volle eigendom zal ontvangen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ESS
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: ergens

#4 , 17 apr 2009 13:57

ok bedankt. Daarmee is mijn vraag beantwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”