bankrekening blokkeren

lydi
Topic Starter

bankrekening blokkeren

#1 , 06 apr 2009 21:00

Een getrouwd koppel heeft een bankrekening samen , de man sterft, dus het geld is van ieder 50%-50%. Moet men de erfgenamen uitbetalen van de 50%??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 apr 2009 21:29

De helft van de bankrekening van de overledene komt , samen met de andere tegoeden , toe aan de erfgenamen voor de blote eigendom en het vruchtgebruik aan de overlevende echtgenote.
In plaats van , zoals de wettelijke verdeling voorschrijft , dit aldus te regelen en de gelden te blokkeren op naam van de erfgenamen , wordt meestal alles aan de langstlevende echtgenoot overgelaten.
Zeker bij grote bedragen is deze werkwijze af te raden en zou men de verdeling blote eigendom/vruchtgebruik consequent moeten organiseren.
Natuurlijk worden daarvoor wel eerst de gelden van de overledene aangesproken om de begrafeniskosten en de successierechten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lydi
Topic Starter

#3 , 08 apr 2009 19:36

Dus als degene die overblijft het vruchtgebruik heeft van de 50% van het geld van de bankrekening , is er geen enkele wet die zegt dat er geld moet overblijven.
Is dit zo??

Reclame

wanton

#4 , 08 apr 2009 19:58

de gelden te blokkeren op naam van de erfgenamen
Van een gezamenlijke rekening behoudt de overlevende echtgenoot (LLE)zijn deel. Van het deel van de overledene worden de kosten betaald. Dan wordt het verdeeld : blote eigendom voor de erfgenamen ; vruchtgebruik voor de overlevende echtgenoot. Hoe doet men dat op een wettige manier?
Men zet het deel van ieder erfgenaam op zijn naam vast op een geblokkeerde rekening bij een bank ; men vraagt de intrest uit te betalen aan de LLE. Geen van beiden kan er dan wel over beschikken.
Het geld op naam van de overledene is dan idd weg.
Toet-anch-Amon

lydi
Topic Starter

#5 , 09 apr 2009 20:37

Wat u zegt is volgens de wet , ik denk dat de werkelijkheid helemaal anders is. Ik heb het aan de direkteur van mijn bank gevraagd en hij zegde dat hij nooit bankrekeningen blokkeert als ze op 2 namen staan .
Dan heb ik al verhalen gehoord dat ze direkt rekeningen blokkeren.
Hetgeen u zegt van het geld op rekening van erfgenamen te zetten en dan de overgebleven echtgenoot de percenten ontvangen dat is maar niks vind ik , zoals het nu staat met de percenten. Dus wat kan men doen? Het geld eraf halen voor er iemand sterft en thuis in de schuif leggen.
Het is zo met alles , je weet het pas als er iets gebeurt.
En er is niemand overleden zegde de direkteur van de bank als hij geen attest heeft , dus ???
Dan heb ik een verhaal gelezen op internet van een man die samen met zijn tante een bankrekening had (geld van de tante) , tante sterft en hij heeft dus 50% en de andere 50% wilde hij verdelen onder zijn 2 zusters . De zusters wilden 1/3 , de zusters naar de rechter , de rechter heeft al het geld aan de man toegekend omdat het ook zijn rekening was.
Dus ik weet het niet meer .

wanton

#6 , 09 apr 2009 20:52

Ik heb het aan de direkteur van mijn bank gevraagd en hij zegde dat hij nooit bankrekeningen blokkeert als ze op 2 namen staan .
Deze bankdirecteur heeft de plicht een bankrekening op 2 namen te blokkeren indien één van beide co-titularissen komt te overlijden, van zodra hij op de hoogte is , op welke manier dan ook. Het saldo op datum van overlijden moet meegedeeld worden aan de Registratie. Blokkeren wil zeggen : betalingen van huur, nutsvoorzieningen en derg. mogen nog betaald worden. Een bedrag voor levensonderhoud kan worden toegestaan aan de overlevende echtgenoot. Maar het vrije gebruik en afhaling van grote bedragen is pas toegestaan als de bank op de hoogte is gesteld van wie de erfgenamen zijn.
Uw bankdirecteur moet blijkbaar eens een cursus gaan volgen!!
En het verhaal dat U vertelt van die tante klopt volgens mij ook niet helemaal.
Toet-anch-Amon

lydi
Topic Starter

#7 , 17 apr 2009 21:10

Er zijn 3 soorten bankrekeningen naar het schijnt , de rekening met volmacht, de gezamelijke rekening en de rekening zonder onderscheid,
deze laatste rekening wordt enkel geblokkeert als er een klacht komt van een erfgenaam. Dit heeft mij deze week een advokaat gezegd en ik heb hiervoor 80,- betaald , zodus er zal wel iets van waar zijn.
Zo is het met alles , ze zeggen iets en als er iets gebeurt dan is het van "jamaar dat is niet zo" en dan zeg je "maar ze hebben mij gezegd dat..." en als antwoord krijg je dan "informeer eens beter in de toekomst" nadat je dan alles hebt afgelopen en naar 3 advokaten , notarissen en bankdirekteurs zijt geweest.

wanton

#8 , 18 apr 2009 12:44

Beste Lydi ,

vanuit de praktijk durf ik stellen dat elke rekening geblokkeerd wordt waar de overledene of zijn echtgenoot/ote titularis of co-titularis van is.
Van zodra de bank meer gegevens heeft ivm. met huwelijkscontract en/of testament kunnen bepaalde rekeningen vlug vrij gegeven worden.
En het is niet omdat een rekening geblokkeerd wordt dat ze ook dient vermeld in de nalatenschap.
Voorbeeld : man , getrouwd met scheiding van goederen , overlijdt. Alle rekeningen waarvan man OF vrouw (co) titularis is worden geblokkeerd. Bank krijgt inzage in huwelijkscontract (of brief notaris ) , dan worden alle rekeningen van mevrouw terug gedeblokkeerd. Haar tegoeden komen niet in de nalatenschap van meneer.
Een volmacht is niet genoeg. Indien een volmachthouder overlijdt wordt de rekening niet geblokkeerd. Het is de huwelijksband die dat bepaalt.
Toet-anch-Amon

lydi
Topic Starter

#9 , 21 jun 2009 19:52

En wat dan met een echtpaar getrouwd met gemeenschap van goederen
en de man (of vrouw ) sterft.
Sorry maar ik kan er niet meer aanuit. Je ziet hoelang het geleden is dat ik nog een bericht heb gestuurd en al die tijd zit ik er over te denken.
Want zoals u zegde dat van het geld de 50% op de erfgenamen komt en de interest voor degene die overblijft. Op wat trekt dat nu?
Geld waarvoor je gewerkt hebt , dat komen de erfgenamen dan halen of
wordt geblokkeert.
Ik zal je mijn situatie zeggen : mijn man heeft 4 kinderen uit een vorig huwelijk en ik heb 3 kinderen uit een vorig huwelijk. Al het geld dat we hebben , dat hebben we samen verdiend en niets komt uit onze vorige huwelijken. Kan je je voorstellen dat mijn man of ik kom te overlijden???
met een ex-vrouw en een ex-man en 7 kinderen????? 2 eigendommen en geld op de bank.
Ik mag er niet aan denken.

wanton

#10 , 23 jun 2009 20:31

Beste Lydi ,

die info van de samenstelling van jullie gezin had je misschien best van in het begin gegeven. Want in een nieuw samengesteld gezin is het allemaal nog strikter.
U moet weten dat uw kinderen niet erven van uw man , zijn kinderen niet van U. Indien Uzelf vb. eerst zou overlijden en U wenst dat alles bij uw man zou blijven , dan schiet er voor uw kinderen later niets over. Zijn kinderen erven dan alles. Dat heeft de wetgever willen verhinderen.
Bij het overlijden van één van U beiden , zal de wet nog concreter en stipter dan anders worden toegepast.
Ieders deel wordt vastgesteld , waarschijnlijk 50-50 , bij het eerste overlijden. De overlevende heeft en houdt zijn deel. Het deel van de overledene wordt vererfd : de blote eigendom gaat naar diens kinderen , en het vruchtgebruik naar de langstlevende partner. Slechts bij diens overlijden bekomen de kinderen de volle eigendom. Dit is van toepassing voor zowel de onroerende als de roerende goederen. Voor eventuele gelden moet je dat zelf organiseren zoals eerder gezegd.

Spijtig maar zo is het. Hopelijk is de verstandhouding tussen de kinderen onderling en to. hun stiefouder opperbest.
Toet-anch-Amon

Lynde

#12 , 05 apr 2011 09:36

Situatieschets: Weduwe (langstlevende uit gezin van 14 kinderen) overlijdt op hoge leeftijd - geen testament - enige zoon reeds gestorven - geen kleinkinderen - 1 schoondochter met volmacht (vervalt bij overlijden) - 2 rekeningen bij Bank zijn geblokkeerd (+15.000€)

Het gaat hier NIET om erven maar om het nodige geld vrij te maken voor de begrafenisondernemer, de begrafenisplechtigheid, de bloemen, de koffietafel na de begrafenis, een gedenksteen..... rekeningen die nu betaald zouden moeten worden door de schoondochter

De bank verwijst voor deblokkering naar bewijs van erfopvolging of via Registratie (bewijs= onmogelijk omwille van zeer grote familie, deels onbekend en in buitenland) of via notaris (gaf negatief advies voor Akte: omwille van grote, deels onbekende familie - worden lasten groter dan baten).
Zowel van de Registratie als van de Notaris is er een schriftelijke verklaring dat er geen erfopvolging is, de notaris gaf telefonisch en schriftelijk opdracht aan de Bank om de rekeningen te betalen

De Bank verschuilt zich achter de Wet en haar verantwoordelijkheid tegenover de erfgenamen!!!!
Zij weigeren de rekeningen te betalen, een schrijven naar Juridische Dienst van de Bank blijft zonder antwoord..... Volgens het plaatselijk kantoor blijft het geld op een soort eeuwigdurende 'slapend' rekening bij de Bank!!!!
Wat, wie kan de Bank ontheffen van haar verantwoordelijkheid zodat de rekeningen kunnen worden vereffend?
Nog eens, het gaat hier niet om erven , maar om het betalen van rekeningen die rechtstreeks verband houden met de uitvaart van de overledene, geld dat ze bijeen heeft gespaard door hard werken en zuinig leven. De overschot van het geld zal sowieso voor de Bank zijn, aangezien de schoondochter geen bloedverwant is en dus niet kan erven

Creatief

#13 , 05 apr 2011 14:44

Het resterend geld is niet voor de bank, maar voor Vadertje Staat.

wanton

#14 , 05 apr 2011 19:36

Ik refereer naar volgende officiële commentaar : Kadaster en Registratie , Successierechten , Repertorium RJ , nr S95/04-01. Daarin staat dat financiële instellingen bevoorrechte kosten ( zoals begrafeniskosten) kunnen betalen , rekening houdend met de rangorde volgens art. 19 van de hypotheekwet. Volgens dat artikel is die rangorde : 1 gerechtskosten , 2 begrafeniskosten , 3 kosten laatste ziekte.
Ook art 870 van het burgerlijk wetboek verklaart één en ander :

De medeërfgenamen dragen onderling bij in de betaling van de schulden en lasten van de nalatenschap, ieder naar evenredigheid van wat hij daaruit ontvangt.

De begrafeniskosten dienen als last van de nalatenschap beschouwd te worden. Iedere erfgenaam dient zijn deel , in evenredigheid, daarvan te betalen. Wat is er dan meer normaal dan dat als eerste de begrafenis betaald wordt.
Ik heb nog nooit gehoord dat een bank weigert de kosten te betalen. Daarvoor is zelfs geen akte van erfopvolging nodig. Het saldo gaat waarschijnlijk naar de staat.

Herinner de bank (welke?) aan deze twee wetteksten en hopelijk zien zij in dat ze fout bezig zijn.
Hetzelfde kan gebeuren als een OCMW een begrafenis regelt en vaststelt dat er toch tegoeden zijn. Meestal kunnen zij die kosten zonder problemen recupereren bij de bank. De begrafenisondernemer mag toch ook zijn geld krijgen zeker.
Toet-anch-Amon

Lynde

#15 , 06 apr 2011 19:28

Bedankt voor de reactie.
Het betreft de X bank

[namen, namen..zucht:Vandebos]

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”