Termijn aanvaarden erfenis

Mrr.
Topic Starter

Termijn aanvaarden erfenis

#1 , 03 apr 2009 17:38

Ik heb een vraag waar de notaris blijkbaar geen antwoord op kan geven :?

Mijn grootouders hebben een testament opgesteld waar in staat dat ik (kleinkind) het deel ontvang van mijn vader. Uiteraard bekomt hem een wettelijk deel toe MAAR hij was niet bij de notaris toen de andere kinderen en ik moesten gaan EN zijn woonplaats is geheel onbekend. De notaris snapte het blijkbaar zelf niet goed en het enige wat ik nu weet is dat ik 1/16de krijg en als mijn vader niet toezegt op de erfenis, 3/16. Maar hoe moet hij dan toezeggen en hoelang is die termijn dat hij dit kan?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 apr 2009 19:05

30 jaar.
Hij wordt verondersteld te aanvaarden.

Een notaris die daar geen antwoord op weet: onmogelijk.

-------------------------------------

"Mijn grootouders hebben een testament opgesteld"
Samen? Zijn ze beiden overleden?

Lees ook: burgerlijk wetboek artikelen 112 tot 142. Misschien kan uw vader als afwezige worden beschouwd.

Mrr.
Topic Starter

#3 , 03 apr 2009 19:23

Volgens mij weet mijn vader zelfs niet af van de erfenis...
En mijn grootouders hebben hetzelfde testament opgesteld. In '98 is mijn grootvader overleden en in dat testament (ja wat ik, toen mijn moeder, heeft moeten ondertekenen omdat ik minderjarig was) staat in dat ik 1/4 kreeg!! Er zijn 4 kinderen en in beide testamenten staan 3 kinderen en ik als vierde ipv mijn vader...

Ik snap er echt niets meer van en de hulpjes van de notaris ook niet.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 apr 2009 11:29

“Art.744.Men kan niet bij plaatsvervulling opkomen voor levende personen,doch alleen voor personen die overleden zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw notaris kan achterhalen of uw vader al dan niet nog in leven is en waar hij (binnen België) gedomicilieerd is.

Uw grootouders kunnen voornoemde plaatsvervulling niet bij testament vestigen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”