Erfenis/schenking schoonouders

erikds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis/schenking schoonouders

#1 , 14 okt 2022 11:27

Mijn schoonouders hebben een schenking gedaan aan mijn echtgenote, volgens informatie die mijn echtgenote heeft ontvangen, is het beter dat zij een bankrekening opent op haar naam en dus niet de schenking laat doen op onze gemeenschappelijke rekening. Dit zou voordeliger zijn naar belasting toe.
Klopt dit?

Wij zijn gehuwd zonder contract en hebben één kind.
Wat gebeurd er indien mijn echtgenote overlijd?
Wat gebeurd er indien er een echtscheiding komt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 okt 2022 12:15

Voor de belastingen maakt het geen verschil onder jullie huwelijksstelsel.
Onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten gemeenschappelijk.
Dus in dit geval bv de intresten welke de rekening waarop het geschonken kapitaal werd gestort zou opbrengen.

Ergo: ook als de rekening op naam van uw echtgenote staat zijn de gegenereerde opbrengsten nog steeds gemeenschappelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 14 okt 2022 16:07

Fiscaal is er inderdaad geen verschil. Het is echter wel aan te raden dat de gelden van de schenking op een rekening op haar naam alleen komt. Van die rekening kan ze dan jaarlijks de intresten overschrijven naar een gemeenschappelijke rekening. Zo vermijdt je dat de schenking door vermenging gemeenschappelijk wordt. In geval van scheiding wordt het dan moeilijker om dat uit elkaar te halen. Dus de info is correct.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5415

#4 , 16 okt 2022 17:30

Klopt niet. Ook in het wettelijk stelsel zijn erfenissen/schenkingen individueel: hou ze op aparte rekening als je ze gescheiden wil houden.

Successie: als de ontvangster overlijdt betaalt ze successie op de schenkingen en gaat het geschonkene naar de erfgenamen. Als de partner overlijdt dan geen successie.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 okt 2022 19:40

"als de ontvangster overlijdt betaalt ze successie op de schenkingen en gaat het geschonkene naar de erfgenamen"

Een dode betaalt geen erfenisrechten........
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”