afwerking nalatenschap

José
Topic Starter
Berichten: 4

afwerking nalatenschap

#1 , 30 mar 2009 15:27

Beste,

Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voor een nalatenschap wordt afgewerkt. Na betalen van succesierechten en notariskosten, hoor ik al maanden niets meer van de notaris. Is dat normaal. Ik heb ook nog niets getekend, zou een blote eigendom van een halve woning erven en wat geld. Hierover zijn de betaalde succesierechten voldaan.
Hartelijke dank voor de moeite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 mar 2009 16:37

Beste ,
informeer gerust bij de notaris. Als de aangifte getekend is , is normaal alles in orde voor een verdeling.
Weet wel dat U van de blote eigendom van een huis niets merkt : dit wordt genoteerd bij de Registratie zonder verdere plichtpleging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

José
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 apr 2009 15:17

Beste,
Hartelijke dank voor uw antwoord. Ik heb zoals gezegd de successierechten en notaris betaald, dus ook aangifte getekend, maar nog geen aanvaardig van nalatenschap getekend. Omdat ik de zaak niet vertrouw, vind ik het vreemd niets meer van de notaris te vernemen.
Kan ik het controleren of zoiets al genoteerd is bij de Registratie.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 27 apr 2009 19:24

Tekenen voor een aanvaarding; dat bestaat niet.
U bent (blote) eigenaar geworden het moment van het overlijden, zomaar.
Niemand zal U dus nog iets vragen, noch iets meedelen, noch iets bezoren.

't Is trouwens niet omdat er bij de registratie iets staat, dat U daardoor eigenaar bent.

Maar als U echt wil weten of het al geboekt is: bel een maand of 8 na het overlijden naar Kadaster of Registratie; zeg dat U blote eigenaar bent en vraag of ze willen kijken in hun databank of uw eigendom daarin opgenomen is.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 apr 2009 19:24

Door een aangifte nalatenschap te ondertekenen en in te dienen , aanvaardt U impliciet de nalatenschap.

Indien U enkel betrokkene bent voor de blote eigendom van een onroerend goed , hoeft U niets meer van de notaris te vernemen of te krijgen.
Informeer eventueel , voor uw zekerheid , binnen enkele weken bij de Registratie naar de eigendomsverdeling van de betrokken woning. Die notering gaat eigenlijk in de datum van overlijden , maar het kan enkele maanden duren alvorens dit genotificeerd wordt. Daarvoor wacht men de termijn af voor indiening nalatenschap en betaling successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”