aangifte nalatenschap

likewise
Topic Starter

aangifte nalatenschap

#1 , 30 mar 2009 10:56

Mijn broer en ik erven van ons grootmoeder, vader is reeds overleden en was enige zoon.

Alles is vrij vlot gegaan tot nu ik aan de notaris vraag waarop er eigenlijk gewacht wordt om de aangifte van nalateschap te doen?

Antwoord hierop was : dat ze wachten op de wettelijke termijn van 5 maand.

Mijn broer en mezelf vragen ons nu eigenlijk af waarom er moet gewacht worden als alle documenten reeds in orde zijn?

Als de notaris van goede wil is kan hij de aangifte toch al doen of begrijpen we dit fout?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mar 2009 16:34

De wet verwacht een aangifte van nalatenschap binnen de 5 maand na een overlijden. Niets belet echter om de aangifte in te dienen van zodra dit kan en alle dokumenten aanwezig zijn.
Dring aan bij de notaris of doe de aangifte zelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 30 mar 2009 18:32

Omdat er nog altijd facturen kunnen opduiken.
Bijna alle notarissen brengen hun akten binnen 1 à 3 dagen voor het einde van de 5 maand.

Niets zo vervelend als een aangifte te moeten herzien.
De Ontvanger mag ze trouwens maar beginnen berekenen als die 5 maand om zijn.

Als iemand dus een aangifte binnenbrengt na 2 maand (dikwijls een particulier met veel trots op zijn snel werk) MOET ze nog 3 maand blijven liggen bij de Ontvanger.

Dus: uw notaris is goed bezig, maar had hij een betere uitleg gegeven, dan was ik 2 minuten met mijn hond kunnen gaan wandelen (Kom Dino!)

Reclame

Creatief

#4 , 30 mar 2009 21:14

@ likewise

Inderdaad, zoals Wanton en Dino het zeggen is het correct. De notaris wacht liefst zo lang mogelijk om dit klusje af te werken. Er kunnen nog altijd facturen nakomen. Wees gerust ... de hoofpunten zitten al in de aangifte. Enkel de kleine prullen moeten nog verwerkt worden.

Bij ons moest de laatste dag nog de aangifte ondertekend worden + de bankkluis moest even daarvoor nog opengeboord worden.

We waren zelfs verplicht een half dagje verlof te nemen om te kunnen ondertekenen en de inhoud van de kluis te schatten, ...

likewise
Topic Starter

#5 , 31 mar 2009 03:12

BEdankt voor de antwoorden, weet ik tenminste dat alles normaal aan het verlopen is.

EEns de aangifte dan gedaan is hoelang daarna mogen we dan onze centjes verwachten?

Creatief

#6 , 31 mar 2009 20:21

Eerst moet je de successsierechten betalen. Als die betaald zijn kan er verdeeld worden.

likewise
Topic Starter

#7 , 01 apr 2009 03:17

Ok, hartelijk dank voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”