recht op erfenis grootvader

jonker
Topic Starter

recht op erfenis grootvader

#1 , 29 mar 2009 11:43

Mijn weduwenaar-grootvader heeft 3 kinderen waaronder mijn overleden echtgescheiden moeder. Kan mijn grootvader schenkingen doen (officiele of onofficiele) aan zijn resterende 2 kinderen zonder dat wij als kleinkinderen het deel van onze moeder krijgen. Kunnen wij dit later bij de erfenis terugeisen ? Of is het zo dat hij eender welk bedrag kan geven aan wie hij wil zolang hij leeft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mar 2009 13:33

Uw grootvader heeft drie kinderen. Dit houdt in dat hij 3/4 van zijn vermogen gelijkmatig moet verdelen onder zijn drie kinderen. U (en uw broers en zussen) nemen de plaats in van uw overleden moeder. Concreet betekent dit dat jullie minstens 1/4 van zijn vermogen moeten krijgen. Om dat te bepalen worden alle schenkingen meegerekend.
Wanneer bij zijn overlijden zou blijken dat hij meer dan 1/4 heeft weggegeven - aan wie en wanneer speelt geen rol- kunnen jullie dat teveel terug opeisen. Hij moet ook specifiek te kennen geven dat het een schenking betreft uit het vrij beschikbaar deel.Anders is de verdeling gewoon 1/3. Het moeilijkste zal evenwel zijn die schenkingen te bewijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”