Zorgen over gemeenschappelijke rekening en stiefmoeder

BiChip246
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zorgen over gemeenschappelijke rekening en stiefmoeder

#1 , 04 okt 2022 06:32

Hey, ik zit nogal te piekeren over wat er kan gebeuren als mijn vader komt te overlijden. Dit duurt misschien nog wel even, maar ik ben iemand die nogal moeite heeft om niet constant te zitten piekeren over bepaalde zaken. Dus ik hoop dat iemand mijn kopzorgen een beetje kan wegnemen.

Mijn situatie: ik ben enig kind en mijn vader is jaren geleden hertrouwd onder het wettelijk stelsel. Mijn stiefmoeder heeft drie kinderen (niet belangrijk denk ik, maar vermeld het toch even voor de zekerheid). Nu heb ik onlangs vernomen dat al het geld van mijn vader en stiefmoeder gewoon op een (of meerdere) gemeenschappelijke rekening staat. Mijn vader heeft dus blijkbaar geen aparte bankrekening meer.

Omdat hij meer dan 15 ouder is dan mijn stiefmoeder, ga ik er van uit dat hij als eerste zal komen te overlijden. In dit geval krijg ik dus (als ik het goed heb tenminste) de helft van het bedrag dat op die bankrekening staat. Maar nu is mijn angst dat mijn stiefmoeder die rekening (gedeeltelijk) leeg zal halen vlak voor mijn vader overlijdt (of voor de rekening geblokkeerd wordt na zijn overlijden alleszins) en tijdens de erfenisverdeling geconstateerd zal worden dat hij noch eigen vermogen, noch een deel in het gemeenschappelijke vermogen had en ik dus worst case scenario niks erf qua geld dat eigenlijk wel afkomstig is van mijn vader.

Dus nu is mijn vraag of mijn stiefmoeder het geld dat op die rekening staat effectief kan laten verdwijnen, door het bijvoorbeeld over te zetten op een aparte rekening of tijdelijk op die van iemand anders of zo, waardoor zij al het geld van mijn vader kan behouden en ik dus helemaal niets krijg? Is dit een terechte angst of maak ik mij zorgen om niets? Dit is een redelijk grote zorg die ik heb, ook omdat ik niet weet of ze er toe in staat zou zijn. Het zou ook extra pijnlijk zijn voor mij omdat ik weet dat mijn vader toch ook wel redelijk wat van zijn ouders geërfd moet hebben en ik dan dat geld (wat eigenlijk al gewoon moest behoren tot zijn eigen vermogen, maar nu volledig is opgegaan in hun gemeenschappelijk vermogen) volledig kwijt zou zijn.

Ik wil nu ook niet overkomen als een geldwolf of zo, maar ik wil gewoon correct behandeld worden en later krijgen waar ik recht op heb. Ik wil het er ook niet met hen over hebben, want dan vrees ik dat dit in het verkeerde keelgat van mijn vader gaat schieten. En ik weet dat ik misschien ook redelijk paranoïde overkom, maar ik zit nu zo in elkaar en ik hoop echt dat iemand mij een gunstig antwoord kan geven. Ik ben ook nog redelijk jong en weet nog niet goed hoe alles juist verloopt.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 04 okt 2022 11:51

Het wettelijke stelsel is “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal: wat uw vader bewijsbaar van hem heeft blijft van hem en erf jij. Als evenwel alles vermengd werd door gemeenschappelijke rekeningen dan wordt het lastig.

Als hij eerst sterft gaat de helft van de gemeenschap in blote eigendom naar u. De andere helft naar haar en vervolgens naar haar kinderen.

Als zij eerst sterft idemdito: helft in blote eigendom naar haar kinderen en andere helft naar hem en vervolgens naar u.

Als hij niet wil kan idd veel “verdwijnen” maar haar ziet hij graag. … Als t niet bespreekbaar is zal je t moeten ondergaan.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”