Beste " Raadgevers",
Mijn schoonvader wil de erfenis van zijn broer uitkopen, zodat hij dan eigenaar wordt van een hoeve met 1 ha grond. Hiervoor moet hij 2/3 van 200 000 Euro betalen.
Dit bedrag heeft hij momenteel niet te beschikking, daar voor wil hij een beroep doen op mijn man ( ons geld). Hij heeft nog 50 000 Euro nodig. En hij heeft het volgende plan bedacht.
Hij zou ons een bouwgrond( huidige verkoopswaarde 100 000 EURO), die hij heeft voor 50 000 EUR bedrag laten uitkopen ( mijn man heeft nog 1 broer en 1 zus). Door deze verkoop met dubbele akte hebben zijn broer en zijn zus dan elke 25 000 Euro om mee de andere zaak te financieren. Deze financiering zou hij dan in percentages omzetten op het nieuwe onroerend goed, zodat wij niet voor 1/3de meezitten in zijn nieuwe aanwinst.
Is er echter een mogelijkheid (d.m.v. schenkingen of m.b.v onderlinge leningen), zodat wij toch volledig mee in die hoeve zitten ( op termijn zou deze afgebroken worden, en zijn er dan 2 bouwgronden)?
U moet weten dat mijn schoonvader mijn schoonbroer reeds een bouwgrond buiten erfdeel geschonken heeft. Hij heeft toen zijn zoon laten betalen voor die schenking (namelijk 1/4 van de toenmalige waarde aan mijn man en ook 1/4 aan zijn zus). Deze zoon zit dus nog wel volledig in de hele erfenis en heeft een bouwgrond geschonken gekregen en wij zouden dit ook zo willen bereiken.
Wat is een billijke oplossing?
en Wat is het effect van een 2de schenking buiten erfdeel (m.a.w. hoe wordt de fictieve massa dan samengesteld ). Dan heeft mijn schoonvader zeker en vast meer dan 1/4 van zijn vermogen uitgegeven?
MVG
QUKO