Ziekenhuisfactuur deel van erfenis of niet?

Boejakasja
Topic Starter
Berichten: 3

Ziekenhuisfactuur deel van erfenis of niet?

#1 , 01 okt 2022 02:18

Misschien een ingewikkelde

Situatie:

Een kind wordt geboren in het ziekenhuis en ligt vervolgens nog 2 maanden op neonatologie.

Na ontslag uit ziekenhuis wordt het kind voltijds geplaatst in de een pleeggezin.

Biologische mama van het kind ontvangt de rekening. Maar betaalt deze niet of slechts gedeeltelijk via schuldbemiddelaar.

Mama komt te overlijden, kind wordt volle wees, want geen gekende vaderlijke afstamming.

Vrederechter geeft voogd toestemming de nalatenschap te verwerpen.

Akte van verwerping opgemaakt bij notaris.

Wat met de onbetaalde ziekenhuisfactuur?

Mijn idee was dat de onbetaalde factuur deel uitmaakt van de erfenis die wordt verworpen.

Standpunt van medewerker dienst Facturatie is dat de ziekenhuisfactuur op naam is van het kind, en niet van de mama.
Het kind dient dus deze factuur te betalen.

Het kind is minderjarig en 1 jaar oud.

Wat doe ik hiermee? Ik ben al naar de dienst van het ziekenhuis de zaak gaan uitleggen, maar verder dan ‘zet het op mail, we antwoorden binnen 10 werkdagen’ ben ik nog niet geraakt…

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2022 04:30

Het is inderdaad een genuanceerde case. Zie bv. onderstaand artikel.

https://www.jeugdrecht.be/search/artike ... uisfactuur

Hierbij is de situatie wie verantwoordelijk ik voor de ziekenhuisfactuur wanneer een minderjarige 18 wordt: het kind of de ouder.

De overweging is echter grotendeels dezelfde als in uw verhaal bij het overlijden van de moeder. Heeft de moeder deze schuld aangegaan vanuit haar zorgplicht in eigen naam? Dan is deze vervallen bij haar overlijden en het weigeren van de erfenis. Als ze echter wettelijke vertegenwoordiger is voor rekening van het minderjarige kind (de baby), is deze laatste de schuldenaar.

Boejakasja
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 okt 2022 07:21

Hoe wordt dat onderscheid gemaakt? Hoe kan ik dit achterhalen?

Ik wil zeker duidelijkeid omdat wanneer de factuur toch onder de nalatenschap valt, en deze wordt toch betaald, ook de andere schuldeisers komen aankloppen natuurlijk.

Of is dit een werk voor een advocaat en de rechtbank?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 okt 2022 13:17

Het kind heeft de erfenis verworpen.
Daardoor gaat de erfenis (actief en passief) naar "de volgende in de rij van erfgenamen".Dat is in dit geval de ouders, broers en zussen van de overledene.
Het kind zou enkel de laatste ziekenhuiskosten van de overledene moeten betalen, Maar in dit geval gaat het niet over de ziekenhuiskosten van de overledene.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2022 05:58

Thomas Morus, zoals je zelf zegt gaat het hier helemaal niet over de ziekenhuisfactuur van de overledene of over de lijn van erfopvolging.

Het gaat over de factuur van het minderjarig kind en wie daar de originele schuldenaar van was: de ouder (waardoor deze mee verworpen is) of het kind zelf dat opgenomen was.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 02 okt 2022 12:19

Uiteraard is dit een schuld van de ouder want die staat financieel in voor de opvoeding en levensonderhoud van zijn minderjarige kinderen. (art.203 BW). Ware dit niet het geval dan zouden ouders wanneer hun kind meerderjarig wordt alle ziektekosten (en andere kosten) die de vorige 18 jaar werden betaald kunnen terugeisen van het kind.

Daardoor valt het in het passief van de nalatenschap. Na verwerping door de erfgenaam schuift dat passief (samen met het actief) door naar de volgende in lijn.

Dat een Rechter al eens een uitschuiver maakt komt geregeld voor.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2022 07:53

Boejakasja schrijft:
>Standpunt van medewerker dienst Facturatie is dat de ziekenhuisfactuur op naam is van het kind, en niet van de mama.
Het kind dient dus deze factuur te betalen.


Het standpunt van de Raad van State is dat de ziekenhuiskosten voor rekening zijn van de ouders conform artikel 203 Burgerlijk Wetboek.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2022 17:07

T.S. gezien het hier toch wel om een zeer specifieke situatie gaat, raad ik u aan om contact op te nemen met de sociale dienst van het O.C.M.W. om na te gaan of deze kosten ten laste van het OCMW kunnen genomen worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”