Inkorting

Bobijntje67
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Inkorting

#1 , 24 sep 2022 08:18

Aangifte van nalatenschap ontvangen, daarin staat er dat de kinderen , de inkorting van het algemeen legaat aan de wettelijke samenwonende partner vragen en eisen aldus hun minimum réservataire deel op, zijnde de helft in volle eigendom. Kan iemand mij hiervan meer uitleg geven.
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 sep 2022 08:34

Bij wettelijke samenwoning zonder testament blijft het vruchtgebruik beperkt tot de gezinsoning en de inboedel. De rest wordt geërfd in volle eigendom. Bij huwelijk is er vruchtgebruik van alles.

Bobijntje67
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2022 09:25

Mijn man had een testament gemaakt bij de notaris.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 sep 2022 11:15

Mijn man had een testament gemaakt bij de notaris.
Mijn deelneming

En per testament alles aan u nagelaten ?

Dat is niet in overeenstemming met de Belgische wetgeving die stelt dat de kinderen gezamenlijk de helft van de nalatenschap toegewezen krijgen: dat is het reservataire deel.

U heeft meer uit de nalatenschap gekregen dan de wet voorop stelt, en bijgevolg vragen zijn kinderen dat zij hun wettelijk toegewezen deel krijgen, dat "ingekort" (afgehouden) wordt van wat u kreeg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”