Rechtsgeldigheid geschreven onderlinge overeenkomst

devreesedimitri
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechtsgeldigheid geschreven onderlinge overeenkomst

#1 , 18 sep 2022 20:09

Mijn broer kon van ons vader het ouderlijk huis kopen mits hij een onderlinge overeenkomst door ons vader wou ondertekenen dat hij bij overlijden van vader rekening moest gehouden worden met zijn voordeel. Nl. dat hij al 1900m2 meter met Villa kon kopen met een renteloze lening van 27jaar. Het is te zeggen tegen 2028 zal mijn broer rond de 350.000€ afbetaald hebben.
In de onderlinge overeenkomst staat vermeld dat ik een voorkooprecht heb op de Hoeve waar mijn vader nu woont en hij vruchtgebruiker is want hij heeft deze percelen in de tijd op onze naam gezet.
Ondertussen is er ruzie in de familie en wou ik toch eens weten wat er gebeurt indien mijn broer uit onverdeeldheid wil gaan. Want blijkt dat hij deze onderlinge overeenkomst niet meer erkent omdat hij niet rechtsgeldig is vermits er niet opstaat gelezen en goedgekeurd. En ten tweede hij vindt dat hij recht heeft op de helft en er geen rekening dient gehouden te worden met wat er in de onderlinge overeenkomst staat.
Mijn vader leeft nog en kan nog voor de notaris of rechtbank getuigen dat hij die onderlinge overeenkomst heeft opgesteld en waarom deze werd opgesteld nl. tot een eerlijke verdeling te komen tussen zijn 2 zonen. Toen was er nog onderling vertrouwen en zo moet ook de geest van dit document gezien worden.
Ik heb al geprobeerd met een nonkel die toch enige ervaring in rechtszaken heeft te bemiddelen maar ook hij zegt dat mijn broer het nu zeer zakelijk speelt. Ik heb in de tijd alles gedaan om mijn broer te helpen en kan niet aanvaarden dat hij nu op slinkse wijze mijn rechtvaardig deel te verkleinen. Hoe kan ik dit vermijden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 19 sep 2022 19:54

Beste

Raadpleeg uw notaris en neem de overeenkomsten mee. Eerst na te kijken of die wel correct zijn opgesteld. In voorkomend geval kan vader nog bijkomende initiatieven nemen (testament/schenking) om een en ander te corrigeren moest dat nodig zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”