Erfenis grootouders

cletu
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfenis grootouders

#1 , 18 sep 2022 16:51

Beste

Hier een casus (met fictieve namen) - écht gebeurd!

Er is een alleenstaande moeder, genaamd Maria. En Maria had 2 zonen: Pierre en Luc.
Luc had een zoon, Mike. Luc overlijdt later door een auto-ongeval. 20 jaar later sterft Maria. Maria had een totaalbedrag van 300.000 euro op haar rekening. De verdeling volgens de wet is: Pierre krijgt 2/3 van de erfenis en kleinzoon Mike 1/3. Pierre krijgt rond de 200.000 euro en Mike krijgt rond de 80.000.
Dit heeft Mike mij allemaal persoonlijk verteld (is een neef van mij).

Mijn vraag:

Klopt dit wel dat dit volgens de wet zo bepaald is, dat de overlevende zoon (Pierre) meer krijgt dan de kleinzoon (Mike)?

Ik vraag dit na, vooral omdat mijn moeder sinds kort overleden is maar haar ouders ( = mijn grootouders) nog leven - ze zijn er al 90. De broer van mijn moeder leeft ook nog. Ik zou het erg vinden moest mijn oom 2/3 krijgen en ik 1/3. Ik heb er toch niet om gevraagd dat mijn moeder eerder stierf dan mijn grootouders? Ik vind de situatie van Mike persoonlijk erg oneerlijk. Wie kan mij wat uitleg geven hoe dit komt en liefst geen te moeilijke advocatentaal.
Mijn grootvader vertelde mij nog niet lang geleden dat hij na de dood van mijn moeder alles heeft laten vastleggen; dat het elk de helft is (mijn oom de helft en ik de helft). Maar toch wil ik geen onaangename verrassingen krijgen, zeker omdat ik geen goede relatie heb met mijn oom...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 sep 2022 17:22

Klopt niets van, onzin!
Kleinzoon erft door plaatsvervanging datgene wat zijn vader zou geërfd hebben.
In uw casus dus de helft van de nalatenschap."

"De verdeling volgens de wet is: Pierre krijgt 2/3 van de erfenis en kleinzoon Mike 1/3."
Welke wet? Die van Plopsaland?

"Mijn grootvader vertelde mij nog niet lang geleden dat hij na de dood van mijn moeder alles heeft laten vastleggen; dat het elk de helft is "
?????Daar moet niets voor worden vastgelegd. Dat is de wet.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 18 sep 2022 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cletu
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2022 17:29

Dit heeft mijn neef zelf gezegd, dat dit volgens de wet zo bepaald was. Ik heb zelf ook geen idee vanwaar dit komt en persoonlijk weiger ik dit ook te geloven. Er moet een fout gebeurd zijn in hun communicatie...

Reclame

cletu
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2022 18:00


"Mijn grootvader vertelde mij nog niet lang geleden dat hij na de dood van mijn moeder alles heeft laten vastleggen; dat het elk de helft is "
?????Daar moet niets voor worden vastgelegd. Dat is de wet.
Mijn grootvader moet niets hebben van mijn vader - altijd zo geweest. Mijn vader leeft nog en daarom dat ie het per se wou vastleggen voor alle zekerheid (hij gunt hem niks).

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 sep 2022 18:07

Indien er geen testament is, krijgt kind en kleinkind evenveel. Mits testament kan dat gewijzigd worden. Maar elke erfgenaam heeft recht op 1/4. Nl : de helft moet gelijk gedeeld worden. De andere helft kan vrij weggeschonken worden.
Idd : een verdeling 1/3 en 2/3 is niet volgens een wet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 19 sep 2022 11:41

Een testament kan de verdeling wijzigen in 1/3 2/3. Is er een testament? Zonder testament 1/2 1/2. Met verrekening vroegere schenkingen.

Als er een testament is moet de notaris een akte van erfopvolging maken (kost geld). Ander volstaat een attest van erfopvolging die registratie je gratis geeft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”