vraag omtrent wat als mijn biologische moeder komt te overlijden in buitenland?

BlackBloemetje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vraag omtrent wat als mijn biologische moeder komt te overlijden in buitenland?

#1 , 09 sep 2022 12:34

Beste,

Ik heb een vraag omtrent wat als mijn biologische moeder komt te overlijden in het buitenland?
Zij is belgische maar heeft haar nationaliteit afgetekend waardoor ze definief naar turkije is gegaan en daar woont. Ondertussen al 3jaar.
Zij heeft een appartement daar gekocht waar ze eigenaar van is.
Nu blijkt dat zij contact heeft opgenomen met mijn halfbroer en dat ze heel slecht loopt qua leeftijd en gezondheid (71 jaar).
Wat als zij overlijdt? Ik wil niet erven van haar noch de kosten betalen voor dit allemaal.
Mijn halfbroer maakt zich zorgen daar blijkbaar in Turkije de kinderen automatisch alles moeten voor opdraaien.
Verpleger 40 euro per dag , etc...
Haar lichaam laten overbrengen naar belgië? Kosten? hoe en wat?
Er zou geen kerkhof zijn daar, noch crematie .... Wie draait op voor de kosten dan in Turkije ook?
Wat met de belgische wetgeving omtrent buitenland/overlijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 09 sep 2022 13:10

U spreekt van biologische moeder maar was ze ook uw wettelijke moeder.
Dat is hetgeen telt in BE.
U kan best een notaris raadplegen.
Wat de Turkse wetgeving betreft ... neem eens contact op met de Turkse ambassade.
Hebt u een dubbele nationaliteit?
Nationaliteit afgetekend als in afstand gedaan van de BE b-nationaliteit. Dan is er wettelijk geen band meer met BE.
Heeft ze enkel de Turkse nationaliteit en heeft ze geen BE kan België niets meer voor haar betekenen gezien geen BE en EU onderdaan meer is.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 sep 2022 13:55

" Wat als zij overlijdt? Ik wil niet erven van haar noch de kosten betalen voor dit allemaal."

Dat hangt in de eerste plaats af van de Turkse wetgeving ter zake.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”