Advies nodig rond Gift onder voorbehoud

bennethos
Topic Starter
Berichten: 4

Advies nodig rond Gift onder voorbehoud

#1 , 04 sep 2022 18:17

Beste,

Één van mij ouders wenst me een substantiële financiële gift te doen maar onder voorbehoud om me te helpen met aanschaf woning. Ik woon in het Brussels gewest

* ik zou maandelijks een som moeten betalen aan de ouder in kwestie, geïndexeerd voor een af te spreken termijn (soort van extra pensioen maandelijkse pensioensom), enig advies over bestaande constructies welkom. Persoonlijk wil ik dit maar doen tot ik zelf op pensioen ga of indien de ouder voor mijn pensioen zou overlijden.
* wat is de beste manier om het geld als gift over te maken zonder fraude te plegen
* hoeveel belastingen moeten we betaald worden < 150k€ voor Brussels gewest
* regelen we dit met een advocaat of een notaris zulke overeenkomst ?

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 04 sep 2022 21:15

Kan dit eventueel niet als een soort renteloze lening geregeld worden ?

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2022 06:46

Ik begrijp de situatie niet helemaal.

Je ouder wil een gift doen. Ok. Hij of zij wil zeker zijn dat dit gebruikt wordt om een huis te kopen en niet “opgedaan”. Ok.

Wat is dan de terugbetaling waarvan sprake? Dan is het toch een lening? Iets helemaal anders.

Reclame

bennethos
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 05 sep 2022 23:48

Ik denk niet dat het een lening is aangezien ik het volledige bedrag nooit 100% ga moeten terugbetalen dus ik trek er toch voordeel uit. Ze steken het geld liever in mij dan een bank qua investering, ze willen een klein maandelijks bedrag, net zoals een terugbetaling maar voor hun pensioen. Enige is dat ik dus wat financiële terugbetalingsvoorstellen moet doen en hier had ik graag wat advies rond. Als we dit dan wettelijk willen regelen, doen we dat dan via notaris of advocaat?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”