Verdeeldheid voor verkoop eigendom

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

Verkoop of onteigening

#1 , 03 jul 2022 10:42

Door erfenis van mijn pa ben ik mede-eigenaar van een klein stuk 'bouwgrond'. Dat was oorspronkelijk van hem en zijn 3 broers, waarvan er nu nog 1 in leven is. Dus 3/4 is in handen van de kinderen van de oorspronkelijke eigenaars. De stad wil het stuk aankopen voor openbaar nut en hebben een eerlijke prijs voorgesteld. Maar er zijn 2 mede-eigenaars die niet willen verkopen. Als de grond uiteindelijk onteigend wordt, gaan we uiteraard niet de prijs krijgen die nu werd voorgesteld, m.a.w. ik en de andere partij die wil verkopen gaan verlies lijden omdat de 2 andere partijen dwarsliggen. Kan ik dat verlies terugeisen van de 2 partijen die weigeren te verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 jul 2022 12:11

Ik denk van niet, maar kan u aan die 2 niet uitleggen dat ze zichzelf behoorlijk benadelen als het tot een uiteindelijke onteigening zou komen? Andere mogelijkheid: de 2 hebben meer informatie over de aankoop door de stad: bvb dat een onteigening niet persé moet omdat er voor de stadsplannen ook andere gronden zijn of omdat een onteigening voor zo'n bestemming niet afgedwongen kan worden. Tracht aldus na te gaan waarom de anderen niet willen verkopen.

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 27 aug 2022 19:25

Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator




Had dit probleem al in een andere thread aangehaald, maar die werd gesloten.
Door erfenis van mijn pa ben ik mede-eigenaar van een klein stuk 'bouwgrond'. Dat was oorspronkelijk van hem en zijn 3 broers, waarvan er nu nog 1 in leven is. Dus 3/4 is in handen van de kinderen van de oorspronkelijke eigenaars. De stad wil het stuk aankopen voor openbaar nut en hebben een eerlijke prijs voorgesteld. Oorspronkelijk waren er 2 mede-eigenaars die niet willen verkopen. Eén ervan is uiteindelijk van mening veranderd. De andere wil nog steeds niet verkopen omwille van 'emotionele redenen', omdat het stuk grond nog van haar grootouders is geweest (die al 50 jaar overleden zijn). Ondanks het feit dat zelfs mensen van het gemeentebestuur haar al hebben aangesproken, heeft ze ook nog altijd het paranoïde idee dat de mensen die naast het stuk grond wonen het willen kopen, en dat wil ze blijkbaar ook niet... Ook het feit dat we onteigend gaan worden en sowieso het stuk grond zullen 'kwijt' zijn, maar dan ook bijlange niet zullen krijgen wat men ons nu biedt, dringt niet tot haar door blijkbaar. Haar 'emotionele reden' kan voor 3/4 van de mede-eigenaars dus een serieus verlies veroorzaken. Ik en nog een mede-eigenaar hebben nu besloten naar de Vrederechter te stappen. Vermits de andere mede-eigenaars die ook willen verkopen blijkbaar 'geen ruzie willen' met de mede-eigenaar die niet wil verkopen, zijn zij niet zo happig om de procedure bij het Vredegerecht te starten. Mijn vraag is dus: kunnen ik en de andere mede-eigenaar wél naar Vredegerecht stappen, ook al willen de 2 anderen dat niet? Of moeten wij de 2 anderen dan ook laten oproepen..? Ik denk niet dat een vrederechter akkoord zal gaan dat 3/4 van de mede-eigenaars elk 15.000 EUR gaan mislopen omwille van de 'emotionele reden' van een andere mede-eigenaar...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 06 sep 2022 20:27

Jullie kunnen perfect naar vrederechter stappen en uiteraard diegene die niet meegaan in de vordering wel die dienen dan mee gedagvaard te worden.
Maakt niet veel uit .
Zorg wel dat u een goed gestoffeerd dossier hebt.
Als op verzoening niet gaat zal het ten gronde worden en dan zijn er wel kosten aan verbonden.
Deiegene die om geen ruzie te willen hebben dan worden gedagvaard ...gaan dan ook mee moeten betalen... dus een reden te meer om ineens mee als eisers in het geding te stappen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”