inventaris opmaken nalatenschap

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

inventaris opmaken nalatenschap

#1 , 26 aug 2022 12:33

Hallo,

Mijn grootvader is een tijdje terug overleden en nu wordt de nalatenschap afgehandeld, maar vraagt 1 van de erfgenamen om een inventaris op te maken. Deze erfgenaam is de zus van mijn moeder en had geen contact meer met mijn grootouders.

Mijn grootouders woonde bij mij in en ik vraag me nu af hoe het opmaken van een inventaris juist verloopt.

Ik heb zelf al wat info opgezocht en als ik het goed begrijp, kan de notaris langskomen om alle inboedel op te schrijven die van mijn grootouders is. Maar kunnen ze dit ook doen in onze situatie. Het huis heb ik meer dan 10 jaar geleden van mijn grootouders overgekocht, inclusief de inboedel toen.

Dus concreet kan ik de notaris de toegang weigeren, gezien het huis geen eigendom is van mijn grootouders? En is de inboedel ook mijn eigendom of gaat dit enkel over de inboedel van 10 jaar geleden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 aug 2022 17:25

Als u één en ander kan bewijzen wat u indertijd heeft gekocht -vooral de inboedel - moet dat volstaan om haar te doen inbinden.
Ik hoop dat dat in de akte vermeld is. Anders zal u zelf met een aantal aankoopfacturen moeten afkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 06 sep 2022 20:17

Daarbij een inboedel van 10 jaar geleden.....
Langs de andere kant kan perfect dat ze ondertussen een nieuwe tV - ijskast - diepvries en keuken en de badkamer hebben vernieuwd...en betaald.

Hebben ze ooit huur betaald voor het inwonen bij u?
Wie betaalde voor het eten- de was en de plas....
Als daar nooit iets van hun rekening is gegaan ( wie had volmacht op hun rekening?) ... ook elementen om rekeing mee te houden??

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”