schenking landbouwgrond

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

schenking landbouwgrond

#1 , 19 aug 2022 13:31

Beste,

mijn ouders hebben een stuk landbouwgrond ter waarde van 20.000 euro en er zijn 3 kinderen waarvan er maar 1 interesse heeft in die grond.
Eerste idee was, de ouders schenken de grond aan alle drie de kinderen en die gaan dan in overdeelbaarheid, koste voor beide aktes is om en bij de 5000 euro.
Ik viel hier los van achterover voor dergelijk klein perceel met dergelijke kleine waarde.

Een oplossing die ik zou kunnen bedenken is dat de ouders aan mij schenken, en ik doe een financiele gift aan de zussen, waarmee we tegelijkertijd op papier zetten dat dit ter compensatie is van 1/3 van die grond die ik gekregen heb, zo ontwijken we de akte van onverdeelbaarheid die ongeveer een 2500 euro kost maar ebstaat dan het risico dat er problemen komen als beide ouders komen te overlijden ?

Zijn er andere en betere oplossingen...Deze kosten liggen bijna even hoog als bij de aankoop.
Zou een testament een oplossing zijn waar de ouders de grond aan dat 1 kind toeeigenen, de grond hoeft niet perse nu over gedragen worden, we willen achteraf alleen discussies vermijden...


Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 19 aug 2022 18:52

randbemerking:u bedoelt wellicht: "akte van vrijwillige onverdeeldheid" (ipv onverdeelbaarheid, want het perceel is wel degelijk verdeelbaar..)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”