Aankoop eigendom op naam van mijn dochter

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Aankoop eigendom op naam van mijn dochter

#1 , 18 aug 2022 11:36

In plaats van het te kopen eigendom op mijn eigen naam te zetten zou ik dit reeds op naam van mijn dochter willen zetten waarvan ik dan het vruchtgebruik krijg, dit lijkt mij naar successie toe een goede beslissing ?
Is het zo simpel of zijn er toch dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ThemisLaw
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 aug 2022 12:21

Dag Jan,

Dit is inderdaad een goede manier om te anticiperen op de successierechten.

Maar dit is heel complexe materie waar heel veel parameters van belang zijn. Hoe zal de blote eigendom worden gefinancierd? Door uw dochter of door uzelf? Is er reeds een gezamenlijke rekening in blote eigendom/vruchtgebruik verhouding?

Met vriendelijke groeten,

Themis

iota
Berichten: 830

#3 , 18 aug 2022 12:29

Hou er rekening mee dat vruchtgebruik in waarde afneemt naarmate u ouder wordt. Dat speelt in uw nadeel als u het huis later toch nog zou willen verkopen. Er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen waarin dit misschien wenselijk is.
Ook moet de verstandhouding tussen u en uw dochter goed blijven omdat u geen volledige zeggenschap meer hebt over uw huis. Er kunnen altijd zaken veranderen die hier invloed op hebben, bv. een nieuwe partner, schulden...

Reclame

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 18 aug 2022 12:40

Dag Jan,

Dit is inderdaad een goede manier om te anticiperen op de successierechten.

Maar dit is heel complexe materie waar heel veel parameters van belang zijn. Hoe zal de blote eigendom worden gefinancierd? Door uw dochter of door uzelf? Is er reeds een gezamenlijke rekening in blote eigendom/vruchtgebruik verhouding?

Met vriendelijke groeten,

Themis
De blote eigendom wordt volledig door mij gefinancierd, ik heb een ander eigendom verkocht waar te veel werk aan was en wil nu opnieuw iets kopen en meteen het eigendom op mijn dochter zetten

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 18 aug 2022 12:58

Hola opgelet...
Wat u beoogt is een gesplitste aankoop VG-NE.
Bij uw overlijden zullen de tollenaars het bewijs vragen dat uw dochter over EIGEN MIDDELEN beschikte om de aankoop van de NE te betalen. Zonder dat bewijs zullen de tollenaars toch nog successierechten opeisen.
U zal dus eerst het geld aan uw dochter moeten schenken met het oog op de betaling van de NE.
Laat u grondig voorlichten door een notaris. Om het nog wat ingewikkelder te maken: de "regels" zijn niet hetzelfde in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 18 aug 2022 14:04


U zal dus eerst het geld aan uw dochter moeten schenken met het oog op de betaling van de NE.
En op de schenking moet er dan niets betaald worden ?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 aug 2022 14:43

Sedert enkele jaren is het niet meer verplicht om ingeval van gesplitste aankoop het geld te schenken met notariële akte of registratie.
Kan dus met bankgift. Wel alle stappen correct uitvoeren. En vooral al de bewijzen bijhouden. U moet zelf nog minstens drie jaar in leven blijven zo niet: successierechten.
Bij overlijden zal worden gevraagd om bewijzen te leveren.
Gelet op de wispelturigheid van de Vlaamse tollenaars raad ik aan om een geregistreerde schenking te doen of zelfs met notariële akte.
Wat u ook kiest, laat u bijstaan door uw notaris want het venijn zit in de details en de tollenaars liggen op de loer.

De opmerkingen in #2 zijn zeer pertinent!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 18 aug 2022 17:48

Gezamenlijke rekening BE/VG? Waar is dat goed voor?
Zoals Thomas More zegt, zal in deze constructie - die ik zeker aanraad - de dochter OOIT moeten bewijzen dat zij de betaling van de BE heeft gedaan. Dus: schenking, liefst geregistreerd, en alle documenten goed bewaren! Laat u bijstaan en helpen door uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

iota
Berichten: 830

#9 , 18 aug 2022 20:45

Als uw dochter voor u zou overlijden, wie erft er dan?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 18 aug 2022 20:56

Met een conventioneel beding van terugkeer naar TS kan dat opgelost worden.
Om die reden heb ik reeds herhaaldelijk geschreven dat TS raad moet inwinnen bij zijn notaris om alle opties te bekijken welke voor hem nuttig kunnen zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ThemisLaw
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 aug 2022 16:49

Als uw dochter voor u zou overlijden, wie erft er dan?
Dat zal afhangen van de familiale situatie, is er nog een broer of zus, is de dochter gehuwd of is ze dit van plan te doen en heeft ze (of plant ze) kinderen?

ln elk geval is het aan te raden om een conventioneel recht van terugkeer op te nemen maar wel mét een zaakvervangingsclausule.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 19 aug 2022 17:47

Als dergelijke zaak wordt voorgesteld, durf ik er van uitgaan dat de dochter enig kind is van de 'donor'. Gewoonlijk wordt bij de schenking ( van het geld) bepaald dat de waarde of het vervangend product terug gaat naar de gever, indien de begunstigde vooroverlijdt zonder rechtstreekse erfgenamen achter te laten. Indien de dochter dus kinderen heeft /zal hebben , erven die de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”