onbetaalbare kosten als blote eigenaar

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

onbetaalbare kosten als blote eigenaar

#1 , 11 aug 2022 21:16

Ik ben alleenstaande moeder en weduwe.
Toen mijn echtgenoot overleed was hij blote eigenaar van een villa geërfd van zijn vader (mijn schoonmoeder heeft vruchtgebruik).
Nu is mijn vierjarig zoontje blote eigenaar.

Verstandhouding met schoonmoeder is slecht.
Nu eist mijn schoonmoeder dat ik de kosten van de verplichte dakisolatie inclusief vervanging van het versleten dak betaal.
Kost is 106 000 EUR.
Ik kan dat niet betalen. Wat zijn mijn opties?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 11 aug 2022 22:23

Graag gefundeerd antwoord - JurecaBE - moderator

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 11 aug 2022 22:58

bericht verwijderd - antwoord hoort niet thuis op het JF - JurecaBE - moderator
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 aug 2022 23:04

Aangezien uw zoon minderjarig is kan hij niet ingaan op de eisen van uw schoonmoeder.
Leg dit voor aan de vrederechter. Hij moet uw minderjarig kind in deze beschermen.

NB: U hoeft zich zeker niet te plooien naar de grillen van uw schoonmoeder. U bent zelfs geen direct betrokken partij!!!!
Ook: Er kan geen sprake zijn van uit onverdeeldheidtreding aangezien er tussen vruchtgebruiker en blote eigenaar geen onverdeeldheid is. Als het schoonmoeders gezinswoning is kan haar vruchtgebruik ook niet worden afgekocht tenzij ze het zelf wenst.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


KJ86
Berichten: 2663

#6 , 12 aug 2022 08:51

Aangezien uw zoon minderjarig is kan hij niet ingaan op de eisen van uw schoonmoeder.
Leg dit voor aan de vrederechter. Hij moet uw minderjarig kind in deze beschermen.

NB: U hoeft zich zeker niet te plooien naar de grillen van uw schoonmoeder. U bent zelfs geen direct betrokken partij!!!!
Ook: Er kan geen sprake zijn van uit onverdeeldheidtreding aangezien er tussen vruchtgebruiker en blote eigenaar geen onverdeeldheid is. Als het schoonmoeders gezinswoning is kan haar vruchtgebruik ook niet worden afgekocht tenzij ze het zelf wenst.
Ik veronderstel dat ts als voogd optreedt voor de minderjarige, in dat geval is ze wel betrokken.
TS kan de naakte eigendom gewoon verkopen mits toestemming van de vrederechter. In dat geval is ze onmiddellijk verlost en uit 'onverdeeldheid'. De vrederechter staat dat bijna altijd toe maar of dat de beste oplossing is voor het minderjarig kind is natuurlijk de vraag. Er zijn geen intresten op een spaarrekening en de inflatie gaat hard. Tegen dat de jongen 18 jaar is, zal de erfenis aanzienlijk minder zijn. Bovendien kopen enkel investeerders die blote eigendom en zij betalen ook geen top-dollar.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#7 , 12 aug 2022 13:19

Dit weet ik.
Wegens hoge ouderdom schoonmoeder is haar bijdrage ongeveer 10 percent.
Het bedrag dat ik citeerde wordt door haar geëist van mijn zoontje.Omdat die minderjarig is eist ze dat ik die som betaal. Maar ik heb dat geld niet.
Waar een weg is is een wil.

eylis
Berichten: 8842

#8 , 12 aug 2022 15:27

Belangrijk punt: hoe oud was uw zoontje toen hij naakte eigenaar werd? Is de staat van het dak (en andere onderdelen) vastgesteld op dat moment? Want als het dak dan al stokoud was (en nooit vernieuwd) hoort de nieuwe naakte eigenaar (uw zoontje) in principe maar bij te dragen in het herstel van het dak tot de staat van dat ogenblik (dat hij naakte eigenaar werd). De vruchtgebruikster had veel langer geleden al te kennen moeten geven dat het dak aan herstelling toe was. Maw de bijdrage zal waarschijnlijk zeere weinig zijn, het was de plicht van de vruchtgebruikster om regelmatig over de staat van het dak te communiceren.


BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 aug 2022 19:35

Dat zal toch een zaak voor de vrederechter worden.
Ik heb de indruk dat uw schoonmoeder nu gewoon 'probeert' om via niet gerechtelijke weg haar zin te krijgen.
Als ze ooit officiële stappen onderneemt, zal het via de vrederechter passeren (u dient dan in naam van uw zoon contact met het vredegerecht op te nemen) en die bekijkt dan het volledige plaatje, met in zijn achterhoofd het belang van het kind.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#11 , 12 aug 2022 22:24

Belangrijk punt: hoe oud was uw zoobtje toen hij naakte eigenaar werd? Is de staat van het dak (en andere onderdelen) vastgesteld op dat moment? Want als het dak dan al stokoud was (en nooit vernieuwd) hoort de nieuwe naakte eigenaar (uw zoontje) in principe maar bij te dragen in het herstel van het dak tot de staat van dat ogenblik (dat hij naakte eigenaar werd). De vruchtgebruikster had veel langer geleden al te kennen moeten geven dat het dak aan herstelling toe was. Maw de bijdrage zal waarschijnlijk zeere weinig zijn, het was de plicht van de vruchtgebruikster om regelmatig over de staat van het dak te communiceren.
Was toen 1 maand oud. Nu vier jaar oud.
Het dak moet er af om eerst de wettelijk verplichte isolatie te kunnen plaatsen.
De oude asbestleien mogen niet meer herplaatst worden. Voor een blote eigenaar geldt de beperking tot herstel in staat zoals bij vererving niet. Wel alle grote werken die nodig zijn. Daken vallen daaronder blijkbaar.
Waar een weg is is een wil.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 12 aug 2022 22:43

TS is geen blote eigenaar. Zij kan niet verplicht worden om die kosten te betalen.
Een minderjarige van vier jaar kan ook geen geld lenen.
Als vruchtgebruikster nog wil genieten van haar vruchten zal ze de rekening zelf moeten betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”