Welke actie ondernemen?

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Welke actie ondernemen?

#1 , 04 aug 2022 12:21

Hallo
Ik ben al eerder op dit forum geweest maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Even een korte samenvatting: een 3tal jaar geleden overleed mijn vader. Er was meteen conflict met zijn (Russische) echtgenote (tevens mijn tweede stiefmoeder). Het ging van weigering van toegang tot de huurwoning, weigeren van contact omtrent te ondertekenen documenten, ... Alles was te veel en te moeilijk. En wanneer het zoveelste (in haar ogen) probleem opduikt was ze zogezegd weer naar Rusland (in volle Corona).

Zoals ik zei zijn we nu 3 jaar later en de zaak is nog steeds niet opgelost. Er zijn al meer verdwijningstrucs geweest dan Houdini ooit in z'n repertoire had. Elk mogelijk onderzoek heeft ze laten uitvoeren. Ze heeft gedreigd met advocaten (zelfs gegevens van een zogezegde advocaat aan de betrokken notarissen bezorgd). Alles om toch maar het onderste uit de kan te halen.

Na verloop van tijd werd ik het natuurlijk ook beu en heb ik op mijn rechtsbijstand beroep gedaan. Maar veel meer dan achter de zaken aan hollen kunnen zij ook niet. Immers wat doe je wanneer de schuld van dit alles bij geen van de notarissen ligt?

Er zijn intussen van haar notaris uit 2 voorstellen geweest tot verdeling volgens de tabellen in het staatsblad. Met beide ben ik akkoord gegaan. Maar wanneer het op ondertekenen aankwam was ze...juist ja, naar Rusland.

Toen werd ik min of meer verweten gegevens vervalst te hebben en dus haar te willen bestellen. Hoe, Joost mag het weten. Er was alleen een wagen van voor het huwelijk, een persoonlijke spaarrekening van mijn vader en een gemeenschappelijke rekening met een klein bedrag.

Fast forward verschillende maanden waarin notarissen zwangerschapsverlof namen, covid toesloeg en reizen naar Rusland in de afslag waren. Opnieuw een bod: haar notaris vraagt verdeling op basis van de fiscale tabel. En daar stopt het voor mij. Toen de successierechten betaald moesten worden heb ik dat gedaan. Ook weer door conflict met haar. Dus nu op basis daarvan verdeling vragen...nee.

In alle communicatie heb ik steeds aangegeven tot een redelijke verdeling bereid te zijn. Ik blijf aangeven dat er vast een mogelijkheid te vinden is tussen de wettelijke en fiscale tabel. Maar daarop komt nooit enige reactie.

Het is nu alweer verschillende maanden stil. En ik begin me af te vragen hoe we nog uit deze impasse raken
.
Alle advies is welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2022 12:55

Blijkbaar gaat het hier over de bepaling van de waarde van het vruchtgebruik. Tja.....voor de berekening van de successierechten wordt een andere tabel gebruikt dan degene die gebruikt wordt voor de verdeling tussen vruchtgebruiker en blote eigenaars.
Het is dus perfect mogelijk dat men meer of minder uit de verdeling sleept dan hetgeen waarop men successierechten heeft betaald.
Een anomalie in de samenloop van onvolmaakte wetgevingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2022 16:55

Het gaat inderdaad om bepaling van het vruchtgebruik. Het is niet zo dat ik niet akkoord ben om een oplossing te zoeken die tussen onze beide verwachtingen ligt. Toegeven in alles, na alles wat er gebeurde krijg ik dan weer niet over mijn hart.

Het gaat hier om iemand die nog maar enkele maanden mijn stiefmoeder was en die sedert het overlijden een heel andere kant van zichzelf heeft laten zien. Hun huwelijk stond op dat moment ook op springen en er was sprake van middelenmisbruik.

Helaas is er geen wet die hartzeer mee in overweging neemt.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 04 aug 2022 17:42

Kan u niet via uw rechtsbijstand om een gerechtelijke verdeling vragen? Die zal allicht neerkomen op het initiële voorstel van de notarissen. De rechter gebruikt de wettelijke omzettingstabellen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”