Hallo,

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Hallo,

#1 , 01 aug 2022 22:13

Hallo,
Mijn moeder woonde bij haar vriend in zijn huis.
Ze is overleden en al haar meubels en spullen stonden daar dus nog. Wel redelijk veel wat ze zelf gekocht heeft aan meubels en heel veel wat ze zelf maakte, haar hobby. Ze zijn op latere leeftijd gaan samenwonen (6o j.).
Dus ze heeft ook veel uit haar 1ste huwelijk meegenomen naar deze vriend.
Na haar overlijden zei haar vriend dat ik en mijn zus samen moesten komen om alles op te ruimen. Ik mocht ineens niet meer alleen daar binnen komen.
Nu blijkt dat mijn zus alles heeft opgehaald omdat mijn moeder mij bevoordeeld heeft in de erfenis, wat betreft haar spaargeld.
De notaris vroeg me of ik ook een regeling van haar goederen wilde, maar ik dacht dat zal wel lukken om het onder elkaar te regelen. Zus heeft me dus mooi bedot hiermee. En de vriend van mijn moeder heeft toegestemd.
Wat kan ik nog doen.
Kan ik eisen dat ik de woning van haar vriend binnen mag om te zien wat er nog staat?
Wat is eventueel nog mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 02 aug 2022 10:03

Uw zus heeft met toestemming van de vriend alle spullen uit de vroegere woning van uw moeder meegenomen. Als u wil gaan kijken of er nog spullen staan, zal u dat eerst aan de vriend moeten vragen. Ze waren niet gehuwd en het is zijn woning. Als hij niet toestemt, kan u weinig doen.U heeft immers bij de notaris te kennen gegeven dat er niets geregeld moet worden voor de goederen.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 02 aug 2022 10:43

Zijn er dingen van waarde bij of die je om emotionele redenen graag zou hebben? De meeste inboedels kosten je geld om ze kwijt te geraken.

Reclame

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2022 09:53

Zijn er dingen van waarde bij of die je om emotionele redenen graag zou hebben? De meeste inboedels kosten je geld om ze kwijt te geraken.
Sirkii,
Ja, vooral zaken die vroeger van mijn ouders waren en die nog gebruikt kunnen worden.
Alle mooie herinneringen heeft mijn zus blijkbaar mee.
Ik zie niet in waarom ik zaken aan zijn kinderen moet overlaten, gezien zijn gedrag nu en vroeger.
Dus op één of andere manier zou ik dat graag terug hebben.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2022 16:47

Het ging toch om uw zus? En nu spreekt u van zjin kinderen? Misschien toch eerst een correcte schets van de situatie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 05 aug 2022 17:21

Ik snap wel wat poster bedoelt: zus heeft enkele spullen van de moeder meegenomen, waarschijnlijk liggen er nog persoonlijke spullen van de moeder in het het huis van de vriend. Poster wenst dat ze die spullen kan ophalen, zodat de kinderen van de vriend die niet erven (of weggooien). Jammer genoeg vrees ik dat er niets anders opzit dan aan de vriend te vragen of hij die spullen desnoods in een doos zet en dan poster die op een afgesproken tijdsstip kan afhalen. Er zijn nu eenmaal géén zaken afgesproken via de notaris (was nochtans uitdrukkelijk voorgesteld door hem) en de zus heeft al spullen opgehaald.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”