Ongelijke schenking vruchtgebruik tussen 2 kinderen

Kristofver
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Ongelijke schenking vruchtgebruik tussen 2 kinderen

#1 , 20 jul 2022 22:20

Beste

Ik ga het proberen kort te houden ik kan een hele uitleg posten hoe dit instand is gekomen ga ik niet doen.

De situatie:

1schenker / schenking 2 huizen / 2 kinderen

1ste huis schenkt hij aan 1 kind met behoud van vruchtgebruik. (Om te kunnen bewonen)

2de huis schenkt hij door omstandigheden zonder vruchtgebruik aan 1 kind. (Reden: onkosten / onderhoud / verhuren=Totale renovatiekost / niet verhuren=leegstandskosten)
zou hem enkel geld kosten en lasten van ondervinden

50/50 verdelen wou het 1ste kind (huis waar vruchtgebruik op blijft) niet en mijn vader ook niet omdat hij wilt dat het ouderlijk huis zou kunnen bewoond worden door een kind en kort bij hem zou kunnen wonen maar boven vermelde omstandigheden komt hem ook alleen maar dan tegoede door het vruchtgebruik er van af te houden. Het ander kind bekijkt het anders dat het gewoon cadeau word gedaan aan het ander kind en niet de problemen de schenker ondervind. Het maakt niet de omstandigheden blijven hetzelfde het is maar hoe je het bekijkt.

Nu het 1 kind vind het niet eerlijk dat het andere kind de schenking al zou kunnen benuttigen.

Nu laatst bij notaris werd er vermeld om dit probleem op te lossen er een index op de woning word berekend van waneer het kind de woning zou verkrijgen tot overlijden vader. En het kind de waarde van stijging op het huis de helft moet uitbetalen aan het ander kind. In mijn ogen kan het niet door een schenking van vader (vruchtgebruik) het kind het ander kind moet vergoeden. En dient vader de waarde van vruchtgebruik het ander kind te vergoeden.


Dus waneer moet dit vergoed worden door vader?
Of gaat dit om een onverdeelde schenking en wordt dit bekeken bij overlijden van vader?

Of hoe wordt dit normaal worden opgelost? Het kan niet zijn dat het 1 kind door schenking van vruchtgebruik die hij niet kan weigeren achteraf de ander moet vergoeden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 jul 2022 00:27

Veel te verward verhaal.

Principe is dat wat het ene kind minder heeft gekregen tijdens leven vader moet worden goedgemaakt na overlijden vader.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 21 jul 2022 09:26

Als buiten erfdeel geschonken wordt moet het bevoordeligd kind maar betalen als de ander minder dan 1/4e van het actief krijgt.

Uit het verhaal,van TS voorziet de vader een door het kind dat direct de volle eigendom kreeg te betalen compensatie aan de ander. Zolang de vader leeft kreeg hij immers als extra het vruchtgebruik.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 jul 2022 11:08


En het kind de waarde van stijging op het huis de helft moet uitbetalen aan het ander kind.
Goed gek wie daarop in gaat ...

Wetgever heeft wetgeving net zo veranderd dat er bij schenking naar waarde van moment schenking gekeken wordt ... dat was niet zonder reden.

Dus waneer moet dit vergoed worden door vader?
Er moet helemaal niets

Het gaat om een schenking ... je aanvaardt ze, of niet.


Pas bij overlijden vader zal zijn fictieve nalatenschap (nalatenschap + schenkingen) bekeken worden, en als elk vd 2 kinderen minstens 1/4 gekregen heeft, is het wettelijk OK.

Met andere helft van zijn nalatenschap, kan uw pa doen wat hij wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”