Auto verkocht voor het overlijden opa

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Auto verkocht voor het overlijden opa

#1 , 19 jul 2022 20:52

Beste

Enkele tijd geleden is mijn opa minder mobiel geworden waardoor ik na vraag van mijn onkel, tante en vader zijn auto mocht verkopen omdat hij hier geen gebruik meer van kon en mocht maken, hij kon ook niet meer op de juiste manier beslissingen maken. Mijn pa heeft de auto niet verkocht omdat hij verbaal in het algemeen nederlands zich niet goed kan verwoorden.

De auto werd verkocht en ik had dit geld op mijn rekening ontvangen. In deze tussentijd is er van alles gebeurt in de familie “ruzie” en mijn opa is enkele weken geleden overleden en nu zit ik met dit geld.

Mijn tante en onkel beweren nu dat ze helemaal geen toestemming hebben gegeven om deze auto te verkopen…

Van mijn onkel heb ik wel bewijs via een berricht waar hij mij duidelijk de toestemming geeft. Met mijn andere tante hebben wij geen contact meer.

Mijn onkel wilt nu zijn deel van de auto, maar ik wil dat dit allemaal via een officiële manier gebeurt aangezien ik deze wagen heb verkocht, maar dat wilt hij precies niet..

Bij wie kan ik hier het beste voor bij terrecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 19 jul 2022 21:11

De voornaamste vraag gaat zijn, heeft de eigenaar (of de officiële bewindvoerder) van de wagen wel toestemming gegeven?

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2022 21:14

Hij heeft toestemming aan mijn tante , onkel en vader gegeven, maar dit werd nooit op papier vastgelegd… mijn pa had in die tijd wel ook volmacht over zijn rekeningen en dergelijke

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 19 jul 2022 21:47

Het geld van de verkoop van de wagen is van uw opa. Mee aan te geven in de successie (als je eerlijk bent) en te verdelen onder de erfgenamen.

Bij leven moest enkel opa akkoord zijn met de verkoop (of bewindvoerder). De andere erfgenamen hadden niets in de pap te brokken.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2022 21:49

Dus moet ik dit dan gewoon bij de notaris van mijn opa aangeven ? want ik wil hier eigenlijk niks meer mee te maken hebben met dit geld. Ik wil gewoon dat dit op een eerlijke manier word verdeeld.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 jul 2022 08:25

Dus moet ik dit dan gewoon bij de notaris van mijn opa aangeven ?
Dat is een mogelijkheid, want het geld van de verkoop hoort bij de nalatenschap van je opa.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2022 08:31

Kan ik hiervoor aangeklaagd worden ? Want ik heb dit geld netjes op mijn rekening laten staan..

iota
Berichten: 830

#8 , 20 jul 2022 15:26

Als u dat netjes aangeeft bij de notaris, gaat u daar volgens mij weinig van horen. Het is niet de notaris die zich daarmee gaat bezighouden.
De situatie heeft zich nu eenmaal voorgedaan zoals ze zich heeft voorgedaan en als u dat geld niet achterhoudt, heeft niemand schade geleden.
Mogelijk klaagt uw familie dat de wagen aan een te lage prijs is verkocht, maar daar bestaan tabellen van. Als de verkoopprijs overeenkomt met de restwaarde van die auto, hebben ze geen been om op te staan.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 20 jul 2022 18:16

Aangeven bij de notaris en successierechten op betalen, dan is de overheid tevreden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”