Vragen bij inkorting

Creatief
Topic Starter

Vragen bij inkorting

#1 , 20 mar 2009 21:54

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 mar 2009 18:48

* uit het indienen van een ondertekende aangifte in de nalatenschap kan geen enkel burgerlijk gevolg worden afgeleid. Dat is een fiscale daad; die staat geheel los va de burgerlijke realiteit.
Ik mag dus een aangifte ingediend "100"; dan nog kan ik later "200" eisen. Natuurlijk kan dat weer fiscale gevolgen hebben, maar zoals je zegt: de vordering van de ontvanger voor successierechten op roerende goederen verjaart na 10 jaar.

* waarom zou iemand niet mogen weten hoeveel boete er ooit betaald geweest is? Als men een aangifte heeft getekend, heeft men recht op alle details van de berekening van de ganse nalatenschap: interesten, boetes, rechten, kosten. Vraag dit schriftelijk aan de ontvanger.

* schenkingen kunnen alleen bij leven; erfenissen alleen na de dood. Het is daarbij van geen belang wanneer die aangifte wordt ingediend; berekend, betaald; enz. De erfenis bestaat/bestond van bij het overlijden, wat er ook aangegeven is.

* wie zijn de erfgenamen van de vooroverleden zoon?

Creatief
Topic Starter

#3 , 21 mar 2009 20:13

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wolf2

#4 , 22 mar 2009 15:59

De schenkingen die moeder deed zijn normaal gezien teruggekeerd in haar vermogen toen de begiftigde zoon stierf, voor zover die goederen nog aanwezig waren bij zijn overlijden (in natura). Maar wellicht dus niets.

Het doel van de fictieve massa is de té ongelijke behandeling herstellen tussen erfgenamen. Aangezien er niemand in de plaats van de vooroverledene erft, ga ik er van uit dat wat hij kreeg en opdeed voltooid verleden tijd zijn (hoogstens, maar dat moet ik opzoeken, zou er een vlieg zitten op hetgeen HIJ tijdens zijn leven heeft weggeschonken (officieel dus) aan een derde van hetgeen hij zelf geschonken kreeg. Maar dat lijkt me praktisch ontoepasbaar. In het algemeen is het zo dat een gift pas 100% uw eigendom wordt na overlijden van de schenker en na regeling van diens erfenis.)

Ik denk dat U alle schenkingen tijdens het leven van moeder moet herzien, als ongehuwde, als gehuwde en als weduwe. Dat vereist natuurlijk wel dat de regeling van vaders erfenis correct is afgehandeld.

Ik verzeker U dat er over dergelijke praktische vragen héél weinig literaruur te vinden is. In elk geval krijgen de ontvangers van de successierechten zo een dingen NOOIT op hun examen te zien, noch tijdens een cursus.

Creatief
Topic Starter

#5 , 22 mar 2009 17:20

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#6 , 24 mar 2009 11:53

“Art.137.Er is verjaring voor de eis:...3° van de rechten, interesten en boeten verschuldigd in geval van...verzuim van goederen in de aangifte, na tien jaar te rekenen van de dag waarop de termijn gesteld bij artikel 40 voor het inleveren der aangifte verstreken is. Indien de onregelmatigheid een in België gelegen onroerend goed betreft, ofwel renten en schuldvorderingen ingeschreven in de in België gehouden registers van de hypotheekbewaarders, wordt deze termijn tot vijf jaar verminderd.”(Wetboek Successierechten).Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

“Art.829.Ieder medeërfgenaam doet, volgens de hierna te bepalen regels, in de massa inbreng van de giften die hem gedaan zijn en van de sommen die hij schuldig is.”(Burgerlijk Wetboek).

Wat onder tafel verdeeld werd na overlijden is geërfd en dient ingebracht.

Ook wat aan de vooroverleden zoon geschonken werd dient ingebracht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Topic Starter

#7 , 24 mar 2009 22:06

Weg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”