Erfenis grootouders

jasonsj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis grootouders

#1 , 11 jul 2022 15:36

Dag,
Ik zorg momenteel voor mijn grootouders en ben ook hun enigste kleinkind. Hun enigste zoon(mijn vader) is een alcholieker met schulden die leeft in een huis van hun. Doordat hij al zijn hele leven lang verslaafd is en ook een berg schulden heeft hebben mijn grootouders hun huis geschonken naar mij(met vruchtgebruik). Verder hadden ze ook een erfenis opgemaakt waarin staat dat alles naar mij komt met voorwaarde dat ik zorg voor onderdak voor mijn vader. Dit werd gedaan op mijn 18de en nu hoorde ik onlangs dat een kind recht heeft op 50 procent van de erfenis. De notaris zei daar toen echter niets van en liet het testament opmaken. Mijn vraag was of dit correct is en niet fout?

Verder had ik ook de vraag dat stel mijn vader de helft moet krijgen, kan hij dan de erfenis weigeren zodat alles toch naar mij komt en niet naar zijn schuldeisers?

Met vriendelijke groeten,
Jason

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2022 14:26

Bij overlijden van uw grootouders wordt in eerste instantie het testament uitgevoerd. Indien er een benadeelde erfgenaam is, in casu uw vader, is het aan hem om de nodige stappen te zetten om zijn deel toch te bekomen. Hij heeft idd recht op 50 % van alles wat uw grootouders nalaten, met inbegrip van schenkingen - dat huis aan u. Dus als uw vader het zo laat, erf jij alles.
Behalve : sommige schuldeisers van uw vader kunnen zich daar misschien tegen verzetten en een procedure starten. Zij missen dan ook een kans om vergoed te worden. Die zorg die vermeld wordt in het testament, kan uiteindelijk betekenen dat jij de schulden van uw vader betaalt met die erfenis.
Bespreek dat toch maar eens met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”