GELUKT aanvechten aanvullende erfbelasting vastgoed

Oby
Topic Starter
Berichten: 19

GELUKT aanvechten aanvullende erfbelasting vastgoed

#1 , 06 jul 2022 21:20

Dit onderwerp is een EPILOOG op mijn intussen gesloten onderwerp van 25 okt 2021 'aanvechten aanvullende erfbelasting vastgoed', intussen op pag. 3 met eerste bericht hieronder.

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 03#p680553 - ingevoegd JurecaBE - moderator

We kregen van VLABEL na 6 maanden een antwoord:

"Het bezwaarschrift wordt op basis van uw argumenten en de ter beschikking zijnde gegevens over de volledige lijn ingewilligd."
We krijgen de 'aanvullende belasting' dus terug.
Met de sterk stijgende vastgoedprijzen de laatste jaren vind ik dit wel een interessant gegeven voor erfgenamen van vastgoed die in gelijksoortige situaties verkeren.

aanvechten aanvullende erfbelasting vastgoed
Meld dit bericht
#1 , 25 okt 2021 21:34

Situatie:
Sterfgeval oktober 2020
In de aangifte nalatenschap is er op basis van een 'eigen' schatting een woning aangegeven voor 215 000 €
( dus geen bindende schatting door VLABEL of een erkende schatter)

In augustus 2021 (10 maanden na overlijden) wordt de woning verkocht voor 235 000 €.

VLABEL heeft intussen de belasting op de nalatenschap geheven en die is betaald.
Maar VLABEL vraagt nu een aanvullende belasting op het verschil (op die 20 000€ dus). Dit is geen boete of bijkomende aanslag want het verschil bleef onder de 10%.

Kan ik nu bij VLABEL argumenteren dat de waarde op sterfdatum telt en niet op datum van verkoop op basis van de 'Residentiële vastgoedprijsindex' die de hogere verkoopprijs verrechtvaardigd of toch zeker voor een deel.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwe ... prijsindex
Het jaarlijkse inflatiecijfer van de vastgoedprijzen bedroeg 7,4% in het tweede kwartaal 2021

De genoemde bedragen dienen als voorbeeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 08 jul 2022 02:24

Mooi zo. Proficiat. De aanhouder wint (soms)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 jul 2022 08:55

Mooi zo :!:

Op wat moeite na, kost het niets om bezwaar in te dienen, maar het kan wel wat opbrengen :!:

Zoals indertijd al gesteld: jullie schatting was eigenlijk zeer goed, en dat hadden ze bij VlaBel ook vooraf kunnen en moeten weten.
Goed mogelijk is politiek daar: "Proberen !"
Wie geen bezwaar indient, is gerold

Reclame

Oby
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 01 aug 2022 22:15

Ik moet wel zeggen dat het terugbetalen vlugger ging dan het antwoorden op het bezwaar, binnen de 14 dagen stond de teveel betaalde erfbelasting op onze rekening.
Ik hou uit de historiek van het gebeuren een vrij goed gevoel over:
- We deden een eigen schatting van het vastgoed
- In eerste instantie betaalden we erfbelasting op wat we zelf hadden aangegeven (waarde op sterfdatum)
- Enkele maanden na de verkoop (10 maanden na sterfdatum) kregen we een 'VOORSTEL' tot bijrechten op het verschil aangifteprijs en verkoopprijs.
- We reageerden op dit voorstel, maar kregen nooit een antwoord
- We dienden een klacht in bij de klachtendienst financiën over het niet verkrijgen van een antwoord
- De klachtendienst gaf een antwoord (niet over de grond van de zaak, want daarvoor zijn ze niet bevoegd maar op eigen initiatief dienden ze bezwaar in tegen de aanslag
- We betaalden de bijrechten, want een bezwaar schort de termijnen van betaling niet op
- We kregen uiteindelijk gelijk en terugbetaling

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”