Spaargeld kind bij overlijden kind

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

Spaargeld kind bij overlijden kind

#1 , 27 jun 2022 10:15

Dag iedereen

Ik heb een dringende vraag.

Even een situatie schets:

Alleenstaand met 2 minderjarige kinderen. Kinderen hebben geen contact met ex (zijn eigen wil) en ik heb het volledig gezag (Let op hij is niet uit de ouderlijke macht gezet, hij mag alleen geen contact hebben van de rechter en heeft geen gezag meer)

Enige tijd geleden heb ik een spaarrekening voor de kinderen geopend. Ik heb ook een testament opgesteld mbt mijn eigen spaargeld moest mij iets overkomen. Hun erfenis zal dat beheerd worden door mijn zus tot ze 21 jaar zijn.

Nu de andere vraag: wat als één van de kinderen overlijdt? Wat gebeurt er met het geld dat ik voor mijn kind gespaard heb?
Heeft hun vader (die ze al bijna 12 jaar niet gezien hebben) daar dan ook recht op?
Intussen heeft hun vader ook 4 andere minderjarige kinderen, kan iedereen aanspraak maken op het door mij gespaarde geld dat voor mijn kind bedoeld was?
Is er iets vast te leggen dat het spaargeld dan terug keert naar mij of naar het andere volle broertje/zusje in mijn gezin?

Mijn dank is groot!

Groetjes Hanaa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#2 , 27 jun 2022 11:37

Met iedereen bedoel ik: hun vader en hun half broertjes en zusjes

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 27 jun 2022 16:51

Beste

Als een minderjarig kind overlijdt zal in voorkomend geval bij een openvallende erfenis inderdaad een deling gebeuren door beide ouders en eventueel broers/zussen.
In praktijk zullen de tegoeden eerst gebruikt kunnen worden voor betaling begrafenisplechtigheid. En meestal zijn spaartegoeden van minderjarigen niet zo hoog.
Het meest simpele - en zeker als u diegene bent die spaart - is te sparen op uw eigen naam met de minderjarige als finale begunstigde.
Dart kan via een tak 21 of tak 23 beleggingsverzekering waarbij u de nemer en de verzekerde bent en het kind de begunstigde bij een bepaalde leeftijd (vb 21 jaar) of uzelf bij vooroverlijden kind.
het kan ook door een beleggingsplan van bib 30 of 50 euro per maand bij uw bank en waar u vrij kiest wanneer u de effectieve schenking doet.
In beide gevallen staat het geld op uw naam en niet op dat van het kind.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 27 jun 2022 18:03

Beste

Als een minderjarig kind overlijdt zal in voorkomend geval bij een openvallende erfenis inderdaad een deling gebeuren door beide ouders en eventueel broers/zussen.
In praktijk zullen de tegoeden eerst gebruikt kunnen worden voor betaling begrafenisplechtigheid. En meestal zijn spaartegoeden van minderjarigen niet zo hoog.
Het meest simpele - en zeker als u diegene bent die spaart - is te sparen op uw eigen naam met de minderjarige als finale begunstigde.
Dart kan via een tak 21 of tak 23 beleggingsverzekering waarbij u de nemer en de verzekerde bent en het kind de begunstigde bij een bepaalde leeftijd (vb 21 jaar) of uzelf bij vooroverlijden kind.
het kan ook door een beleggingsplan van bib 30 of 50 euro per maand bij uw bank en waar u vrij kiest wanneer u de effectieve schenking doet.
In beide gevallen staat het geld op uw naam en niet op dat van het kind.
Dankjewel voor je reactie!
Ik vroeg me af of ik niet beter geld kan 'schenken' en dan gebruik kan maken van het 'conventioneel beding van terugkeer'. Dat het geld dan weer terugkeert bij de schenker . Of kan dit alleen bij minderjarigen?

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 27 jun 2022 21:57

Ik bedoel: kan dit alleen bij meerderjarigen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”