blote eigendom en verwerping erfenis

TamMar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

blote eigendom en verwerping erfenis

#1 , 20 jun 2022 12:18

Graag had ik informatie betreffende een schenking.
Er is een schenking gedaan in 2008 waarvan ikzelf de blote eigendom heb gekregen en de schenker het vruchtgebruik. Met dit geld van schenking is er in 2018 grond aangekocht, met de zelfde regel, de schenker blijft het vruchtgebruik hebben en ikzelf de blote eigendom.
Nu is de schenker helaas overleden. Door omstandigheden (schulden van een ander familielid wat de overledenen eventueel kan overgeerfd hebben) wil ik de erfenis verwerpen. Heeft dit gevolg voor deze schenking of kan/mag ik ervan uitgaan dat het vruchtgebruik hiervan gewoon uitdooft. Zelf sta ik in relatie met de overledene als tante en nicht.
Alvast bedankt voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 jun 2022 16:30

Je kan de schenkingsakte al eens nalezen
Waarschijnlijk een schenking "buiten erfdeel" :?:

Vruchtgebruik dooft normaal uit met het overlijden schenker.

Voor verwerping of aanvaarding onder voorbehoud/voorrecht van boedelbeschrijving, moet je eender hoe naar de notaris, deze kan je het beste adviseren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2022 22:11

Er is een schenking gedaan in 2008 waarvan ikzelf de blote eigendom heb gekregen en de schenker het vruchtgebruik. Met dit geld van schenking is er in 2018 grond aangekocht, met de zelfde regel, de schenker blijft het vruchtgebruik hebben en ikzelf de blote eigendom.

Dit moet u mij toch eens nader toelichten.

Verder zou ik er u toch wel op willen wijzen dat verwerping van een erfenis enkel zinvol kan zijn als de erflader of de erfenis beladen is met schulden die groter zijn dan de opbrengst. Ik vrees dan ook dat u nogal wat begrippen door mekaar haspelt. Ik raad u dan ook ook zeker aan om een notaris te raadplegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

TamMar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2022 09:14

Beste Marcus, een notaris is reeds geraadpleegd. Hij gaf het advies de erfenis te verwerpen vermits er geen opbrengsten zijn en de kans bestaat dat zij belast is met schulden van haar overleden zuster (mijn moeder). In dit geval zou ik door verwerping geen risico nemen dat deze schulden alsnog bij mij terecht zouden komen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”