Overlijden ouders

Cindysas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlijden ouders

#1 , 19 jun 2022 16:53

Beste,

Mijn broer woont momenteel in bij mijn ouders en heeft daar zijn domicilie staan.
Het huis is hun eigendom.Heeft hij het recht om daar te blijven wonen als mijn ouders beide gestorven zijn?
Wij erven dan beide het huis en wordt dan normaal verkocht.
Heeft mijn broer dan meer rechten omdat zijn domicilie daar staat?

Vriendelijke groeten

Cindy Sas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2022 17:38

Ik denk dat uw broer niet meer rechten heeft dan u.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 19 jun 2022 18:38

Als beide ouders gestorven zijn hebben jullie elk een half huis in volle eigendom. Je betaalt dan elk de helft van de lasten (onroerende voorheffing, …) en je broer “moet” je een halve huur betalen zolang hij daar nog woont. Zeker GEEN huurovereenkomst maken want dan zit je vast een de huurwetgeving doch een bezettingsovereenkomst.

Uw broer kan u uitkopen als hij dat wil (en t kan betalen). Zoniet verkopen: je moet allebei tekenen. Wil hij niet tekenen dan moet je naar de rechtbank voor een gedwongen verkoop.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2022 19:58

Zie uitleg van Sirkii.

Op korte termijn is hij beschermd, zoals iedereen die ergens zijn domicilie heeft. Maakt niet veel verschil of je eigenaar, huurder of ander soort bewoner bent.

Voor de afwikkeling van de erfenis zelf maakt dit geen verschil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2022 20:24

Thomas, we weten niet of er al dan niet sprake is van een reservatair deel.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2022 21:55

Thomas, we weten niet of er al dan niet sprake is van een reservatair deel.
Dat klopt. Ook niet of er bv. nog andere kinderen of een testament zijn.

Maar dan blijft het toch zo dat de domicilie van de broer geen impact heeft op de situatie?

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 19 jun 2022 22:55

Klopt allemaal op voorwaarde dat:
- jullie de enige twee kinderen zijn
- en dat er geen testament is waarin je ouders meer dan de helft aan je broer nalaten, of het bijvoorbeeld het vruchtgebruik van de woning aan hem nalaten.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Cindysas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2022 19:05

Ter verduidelijking : we zijn de enige twee kinderen en mijn ouders hebben geen testament

Klopt het dat mijn broer in het huis mag blijven wonen totdat het huis verkocht is bij het overlijden van beide ouders? Indien hij mij dan niet de helft van de waarde van het huis geeft, is hij toch verplicht om ermee akkoord te gaan om het te verkopen?

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2022 19:39

Als hij je deel niet kan of wil overkopen, of jullie raken het niet eens over een correcte prijs, kan je voor de rechtbank een openbare verkoop vragen (uit onverdeeldheid treden).

Dit kan mogelijk wat vertraagd worden maar zal uiteindelijk gebeuren. Aangezien een gedwongen verkoop gewoonlijk minder opbrengt, kan het voor jullie beiden interessant zijn om toch overeen te komen.

We kennen de onderlinge spanningen niet, maar je ouders hebben nog tot hun overlijden de kans om een testament op te maken en dus meer of minder aan jou toe te kennen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jun 2022 21:51

Misschien zien wij hier een belangrijke vraag over het hoofd. Heeft uw broer voor uw ouders gezorgd? Als dit het geval zou zijn, lijkt het u dan niet logisch dat uw broer kan blijven wonen totdat de woning wordt verkocht of dat hij een andere woonst heeft gevonden? Kwestie van te relativeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Cindysas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jun 2022 14:13

Ik ben degene die momenteel alles doet voor mijn ouders !
Mijn broer werkt in het buitenland en is maar amper thuis. Mijn ouders hebben er nog maar enkel miserie mee gehad.Dus dan denk ik niet dat hij het recht zou hebben om er te blijven wonen tot het huis verkocht is !

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 jun 2022 20:02

Zolang de woning niet is verkocht en er niemand anders op dit adres woont, zie ik niet in waarom hij zijn domicilie hier zou kunnen behouden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”