Erfgenamen

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Erfgenamen

#1 , 17 jun 2022 16:50

Een getrouwd koppel met 2 kinderen, met huwelijkscontract met daarin een "langs leeft al heeft"-clausule. Alle bezittingen zijn gemeenschappelijk, geen van beide partners bezit iets alleen. Indien man of vrouw overlijdt, is er dan 1 erfgenaam (= de andere partner), of 3 erfgenamen (= de andere partner + 2 kinderen)? Indien 3 erfgenamen, is dat dan enkel 'fictief', aangezien de kinderen door het huwelijkscontract op dat moment niets kunnen erven? Of worden de kinderen pas erfgenaam na overlijden beide ouders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 jun 2022 17:23

Langst leeft al heeft: de overlevende partner erft de helft in volle eigendom. De andere helft had hij/zij al.

De kinderen erven pas nadat de tweede overleden is.

Als er veel is is dit duur opdat je twee keer successie betaalt.

Een optie is om het huwelijkscontract te laten aanpassen tot een “keuzebeding” : je kiest dan wat je doet gaande van t wettelijk stelsel (voordeligst qua successie) tot langst leeft al heeft.

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#3 , 17 jun 2022 17:44

Dus de kinderen zijn pas "officieel" erfgenaam na overlijden beide ouders? Veel notarissen bepalen hun tarieven aan de hand van het aantal erfgenamen, om het attest erfopvolging op te stellen. Tellen de kinderen dan al mee na overlijden 1 ouder en zijn ze erfgenaam zonder dat ze dan al erven (kan dat zelfs?), of zijn ze pas erfgenaam na overlijden beide ouders?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 jun 2022 21:38

Neen ze zijn geen erfgenaam.

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#5 , 17 jun 2022 22:23

Neen ze zijn geen erfgenaam.
Dus in mijn voorbeeld is er met zekerheid slechts 1 erfgenaam, en geen 3? Zou je dat nogmaals kunnen bevestigen? Zaak doet zich voor bij een collega, hun aangestelde notaris voor attest erfopvolging beweert (en factureert) 3 erfgenamen...

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 jun 2022 22:53

" hun aangestelde notaris voor attest erfopvolging beweert (en factureert) 3 erfgenamen.."

Wat heeft hij in het attest geschreven? 1 of 3 erfgenamen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#7 , 17 jun 2022 23:03

Wat heeft hij in het attest geschreven? 1 of 3 erfgenamen?
Dat is hun probleem op dit moment, zonder betaling krijgen ze geen attest te zien. Als ze de notaris op zijn woord mogen geloven, 3 erfgenamen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 jun 2022 11:14

Er is nog zoiets als reservataire erfgenamen ... de kinderen

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 18 jun 2022 12:52

Wat heeft hij in het attest geschreven? 1 of 3 erfgenamen?
Dat is hun probleem op dit moment, zonder betaling krijgen ze geen attest te zien. Als ze de notaris op zijn woord mogen geloven, 3 erfgenamen.
Hoeveel vraagt de notaris?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#10 , 18 jun 2022 16:22

Er is nog zoiets als reservataire erfgenamen ... de kinderen
Volgens Jureca (https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... s-mogelijk) zorgt de clausule "langs leeft, al heeft" voor een tijdelijke "uitschakeling" van het erfrecht van de kinderen. Of ik moet dat artikel verkeerd interpreteren...
Hoeveel vraagt de notaris?
Exacte bedragen heb ik niet, maar kan ik wel navragen als dat relevant is?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 18 jun 2022 16:29

Ik kan u geen antwoord geven indien u niets weet:
- kosten attest?
- inhoud attest?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#12 , 18 jun 2022 16:44

Ik kan u geen antwoord geven indien u niets weet:
- kosten attest?
- inhoud attest?
Ik heb er net even voor getelefoneerd: in geval van 1 erfgenaam was het standaard tarief 260 euro. Doordat er nu opeens 3 erfgenamen zouden zijn is het tarief 380 euro. Het attest krijgen ze pas na betaling, wat op dit moment nog niet gebeurd is, dus de inhoud is onbekend. Op welke manier is dit bedrag relevant? Of eerder in de richting dat het de moeite niet is om te "zeuren" over 120 euro?

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#13 , 06 jul 2022 10:53

Een vervolg hierop, mogelijk zinvol voor anderen in de toekomst. Het attest werd afgeleverd met de namen van de kinderen, maar de kinderen erven niets (geen eigen bezit overledene), wat de notaris wist. Behalve voor de factuur van de notaris, was de vermelding dus weinig zinvol.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”