schuldbekentenis

Ariadne23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schuldbekentenis

#1 , 14 jun 2022 23:35

Hallo forumgebruikers,

Indien ik aan mijn moeder een bepaald bedrag leen om na haar scheiding een eigen woning te kunnen kopen, en we dit regelen via een éénzijdige schuldbekentenis waarop geen intrest vermeld staat en die inhoudt dat ze dit bedrag moet terugbetalen wanneer ze de woning verkoopt of komt te overlijden.

Welk bedrag krijg ik dan op het einde van de rit terug? Is dit het basisbedrag, het geïndexeerde basisbedrag, het basisbedrag vermeerderd met een bepaalde wettelijke intrest - of nog iets anders?

We spreken over een termijn van naar verwachting een 30-tal jaar.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 15 jun 2022 07:37

Het zelfde bedrag dat je uitgeleend hebt.
Zonder intrest, zonder indexatie, zonder wettelijke intresten.

100.000€ blijft dus na 30 jaar 100.000€ .
Zo staat het letterlijk in je overeenkomst .
Wil je na 30 jaar toch geen verlies maken aan de inflatie en devaluatie van je basisbedrag , dan moet je rekenen met intresten.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 15 jun 2022 12:23

Je kan ook samen kopen: jij betaalt de blote eigendom en je moeder het vruchtgebruik. Als moeder overlijdt bekom je de woning in volle eigendom zonder dat je successierechten moet betalen. Als er broers/zussen zijn is er wel de problematiek van t voorbehouden erfdeel.

De mogelijkheden best bespreken met uw notaris (die je toch aanstelt om u te begeleiden in de afronding van de akte)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”