auto na overlijden van vader

manuvanc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

auto na overlijden van vader

#1 , 13 jun 2022 16:33

beste,

ik ga proberen te schetsen wat wij aan de hand hebben:

mijn tante woont in Italië, 1 keer per jaar komt zij naar België. dan heeft zij een auto nodig. Zij heeft dus in 2013 een auto gekregen van haar minnaar hier in België. die aankoopfactuur staat vermoedelijk op zijn naam, maar hij vindt die niet meer. de auto daarentegen, die staat ingeschreven op mijn papa zijn naam, net zoals taks en verzekering. die auto staat ook bij mijn ouders thuis. Nu is recent helaas mijn vader overleden, en wil mijn tante dit rap rap regelen aan de hand van overname document of dergelijke, zodat zij de wagen op hare Belgische vriend kan inschrijven. Maar kan dit zomaar, of moet ik eerst via de notaris van mijn papa gaan om dit officieel te regelen???? enig idee iemand??

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 jun 2022 18:00

Die auto behoort officieel tot de nalatenschap van vader. Die kan niet zo maar overgeschreven worden op een ander persoon. Indien uw moeder nog leeft is die eigenlijk gerechtigd om die auto te gebruiken.
Auto vermelden in de aangifte, misschien erfbelasting betalen. Daarna kan u haar die auto 'verkopen', vb. door terugbetaling van de erfbelasting erop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 jun 2022 18:43

Mijn deelneming.

Eerste om na te gaan, is of uw vader de eigenaar vh voertuig is, of niet.
Inschrijving, verzekering etc zijn GEEN bewijzen van eigendom - op inschrijvingsbewijs staat dat bvb nadrukkelijk vermeld.

Informeer desnoods bij garage waar wagen vandaan komt op wiens naam de factuur staat.

Als de auto eigendom is van uw vader, behoort die tot zijn nalatenschap en zal u en andere erfgenamen, op de waarde ervan belast worden (erfbelasting).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”