Erfrecht en huwelijksvermogen: Opbrengst van de verkoop van eigen goederen

jiskefet
Topic Starter
Berichten: 12

Erfrecht en huwelijksvermogen: Opbrengst van de verkoop van eigen goederen

#1 , 05 jun 2022 15:39

Een koppel is gehuwd onder het wettelijk stelsel. Een van de partners bezit meerdere eigen onroerende goederen, onder andere de gezinswoning.

Wat gebeurt er wanneer de gezinswoning en de andere onroerende goederen verkocht worden en er een andere gezinswoning gekocht wordt op beide namen?

Ik veronderstel dat dan de nieuwe woning gemeenschappelijk is, met alle erfrechtelijke gevolgen? Het koppel heeft geen kinderen.

Hoe kan de rest van de opbrengst van de verkoop toch alleen eigendom van verkopende partner blijven (en bij overlijden naar "zijn" tak van de familie gaan)? Volstaat het om de opbrengst van de verkopen op een nieuwe, aparte geldrekening of effectenrekening te plaatsen? Blijft dat geld dan eigen tot er een nieuwe woning mee gekocht wordt; en blijft daarna ook het overschot eigen tot het overlijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 jun 2022 19:28

Wanneer een eigen goed vervangen wordt door een ander goed, blijft dat ook een eigen goed. Ook bij verkoop : de opbrengst behoort tot het eigen vermogen. Bij een nieuwe , gezamenlijke aankoop zou het wel eens kunnen dat naar de oorsprong gevraagd wordt van de inbreng van de partner. Men kan dit oplossen door een schenking te doen.
Of beter : via wijziging huwelijkscontract alles gemeenschappelijk maken.
Hoe dan ook, er zijn geen kinderen. Bij overlijden van één der partners worden de drie vermogens (zijn, haar, hun) terug samengesteld, alvorens een erfenis wordt verdeeld. Het is dan ook aan te raden dat maatregelen genomen worden voor de vererving : via testament vb.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jiskefet
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 06 jun 2022 09:38

Bedankt voor je reactie Wanton.
Dus het zou volstaan om de opbrengst van de verkopen op een nieuwe, eigen (effecten)rekening te plaatsen?

Ik ben verrast door je opmerking:"Hoe dan ook, er zijn geen kinderen. Bij overlijden van één der partners worden de drie vermogens (zijn, haar, hun) terug samengesteld, alvorens een erfenis wordt verdeeld."
Het eigen deel wordt toch geerfd door de eigen familietak (eigen broers/zusters) en niet door de tak van de schoonfamilie?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 jun 2022 20:17

Inderdaad, juist daarom dat correct en duidelijk moet bepaald worden wat tot welk vermogen behoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 07 jun 2022 11:26

Wettelijk stelsel zonder testament en geen kinderen: levende partner erft in volle eigendom van de overleden partner, ook eigen vermogen, met betaling van bijhorende successierechten. Als de tweede partner overlijdt erven zijn/haar zijlijn. Zijlijn eerstoverledene erft niets. Als je dit niet wil moet er een testament opgemaakt worden.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 07 jun 2022 11:39

Wettelijk stelsel zonder testament en geen kinderen: levende partner erft in volle eigendom van de overleden partner, ook eigen vermogen, met betaling van bijhorende successierechten. Als de tweede partner overlijdt erven zijn/haar zijlijn. Zijlijn eerstoverledene erft niets. Als je dit niet wil moet er een testament opgemaakt worden.
Niet het EIGEN vermogen! Enkel het deel van de overleden echtgenoot in het gemeenschappelijk vermogen. Dat is de wettelijke devolutie.

voorbeeld: Man erft een woning van zijn ouders. Die valt in zijn eigen vermogen. De man overlijdt en heeft een echtgenote maar geen kinderen. Hij heeft ook een broer.
Indien geen speciale wilsbeschikking dan erft de broer het huis in NE en
krijgt de weduwe levenslang vruchtgebruik.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”