Mijn oma en ik stellen ons heel wat vragen

Cyn2906
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mijn oma en ik stellen ons heel wat vragen

#1 , 02 jun 2022 01:42

Ik ben alleenstaand en woon in het huis van mijn oma.
Mijn oma is 92 jaar en sinds maart 2020 verblijft zij in een rusthuis.
Haar man (mijn opa) en ook haar beiden kinderen... waaronder mijn papa zijn overleden.
Ik ben haar enig kleinkind en erfgename en ik weet niet waar ik nu goed mee doe.

Het is een groot huis maar verouderd, er zijn heel wat renovatiewerken nodig.
Ik wil er graag blijven wonen.... tenminste als dat mogelijk is, maar hoe los ik dat nu het beste op?
Uiteraard wil ik mijn oma niet in de steek laten, maar willen we dat huis ook niet verliezen.

Mijn oma wil mij het huis schenken maar wat als de kosten van het rusthuis nog hoger worden en zij dit niet meer kan betalen?..
is die schenking dan wel verstandig?.
of..
Kan ik renovatiewerken uitvoeren als het huis nog van mijn oma is?
en/of..
Kan er overeen gekomen worden dat zij mij het huis schenkt en ik (indien nodig) haar verder financieel zal ondersteunen?

Mijn vraag... hoe kan ik dit nu het beste oplossen zonder financieel in de problemen te geraken en zonder het huis te verliezen. en zonder mijn oma in de problemen te brengen.

Mijn oma mag dan wel 92 jaar zijn, maar ze is nog altijd goed bij verstand.
We hebben beiden een goed inkomen, maar omdat het leven alsmaar duurder wordt maken we ons zorgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 02 jun 2022 03:20

Bij een schenking tot 150.000€ zijn er 3% schenkingsrechten en volgende schijf is 9% bij overlijden is het 3% tot de schijf van 50.000%, en 9 % van 50.000-250.000€ en daarna 27%.

Rekening houdende hiermee zou ik zo snel mogelijk een schenking in gang zetten want de erfrechten zijn veel hoger dan de schenkingsrechten…


Bent u door overlijden grootvader al voor een deel naakte eigenaar?

Indien het pand volle eigendom is van oma en het pand hypothetisch 300.000€ waard is dient er bij schenking 18.000 € voldaan te worden… bij overlijden is dit 32.000€

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 02 jun 2022 08:57

Beste

Contacteer zo snel mogelijk een notaris die de situatie voor u kan uitklaren.
Een schenking is - zoals Kali hierboven terecht stelt - het voorkeur scenario.
U zal als kleinkind en zeker ingevolge een schenking wel gehouden zijn tot onderhoudsplicht indien uw grootmoeder zelf de financiële middelen niet meer heeft om haar rusthuisbetalingen te voldoen. Maar gezien u een mooi inkomen heeft zal dat normaliter geen probleem zijn. De onderhoudsplicht bedraagt ook slechts en fractie van de werkelijke rusthuiskost dus hoeft geen probleem te zijn. Kijk trouwens na of de gemeente geen waarborg/hypotheek/voorwaarden heeft gesteld bij opname in het rusthuis. Soms wordt een vervreemding van de onroerende goederen verboden. In enkel gevallen neemt men zelfs een waarborg op het onroerend goed. Ook dat kan de notaris nakijken. Verbouwingen uitvoeren aan een woning die niet de uwe is, zou ik niet doen. U zal er geenszins een krediet kunnen voor krijgen en indien de woning door omstandigheden ooit verkocht wordt kan u uw eigen investeringen niet recupereren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Cyn2906
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2022 00:34

Bedankt voor deze informatie. Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met een notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”