Schenking met vruchtgebruik en erfgenaam uitkopen

stibol
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Schenking met vruchtgebruik en erfgenaam uitkopen

#1 , 23 mei 2022 12:39

Beste, heeft iemand advies over mijn eventuele plannen?

Ik woon bij mijn ouders in een gedeelde woning. Ze willen dit ouderlijk huis schenken aan mijn broer en mij, waarbij ze het vruchtgebruik zouden behouden.
Ik zou mijn broer dan hierin willen uitkopen. Zodat de woning op mijn naam komt te staan maar mijn ouders er nog in kunnen blijven zolang ze leven.

Maar gezien je dan bij het afsluiten van de woonlening voor mijn deel, de ouders ook moeten laten meetekenen als waarborgverstrekkers, vroeg ik mij af of hier ook andere 'constructies' mogelijk zijn? Het is logisch dat de bank een soort waarborg nodig heeft voor moest ik mijn lening niet meer afbetalen. Maar zij kunnen moeilijk het huis schenken aan de kinderen en dan in een slecht geval nog moeten betalen voor als de zoon dan niet meer zou betalen, of sterven. Het feit is ook dat mijn ouders hun 'bezit' wegschenken dus ze gaan moeilijk nog 'waarborg' kunnen staan.

ZIjn hier in de praktijk andere mogelijkheden voor mogelijk om mijn broer uit te kopen? Er zijn geen strubbelingen maar het is logisch dat we dit zo eerlijk mogelijk voor elke partij willen in orde krijgen natuurlijk ;-).

grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 27 mei 2022 21:21

Beste

Er is toch geen reden dat je je broer nu al moet uitlopen? Dat kan ook als je ouders overleden zijn.
Je broer uitkopen betekent dat je nu 50 % naakte eigendom koopt waar je geen onmiddellijk ‘genot’ hebt.
Ik weet niet of er veel banken happig zijn om hierin mee te gaan. Een mogelijkheid zou zijn dat jij de woning koopt van je ouders waarbij ze de helft schenken en de helft verkopen. De opbrengst van die 50 % verkoop kunnen zij dan schenken aan je broer.
Er kan waarschijnlijk een overeenkomst recht van bewoning opgemaakt worden of een woonvoorwaarde inner schenkingsakte verwerkt worden. Ga met je notaris praten..,
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”