Onverdeeldheid

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Onverdeeldheid

#1 , 20 mei 2022 23:36

Betreft ouderlijke woning. De langstlevende ouder is recent gestorven. Er zijn 3 erfgenamen nl mezelf/kind (50%) en mijn 2 neven (elk 25%) die in de plaats treden van hun overleden vader (mijn broer zaliger). Mijn beide jonge neven sturen opzettelijk aan op onverdeeldheid dat enkele jaren kan duren (ook nog beroep mogelijk). Reden: ik ben 60+ met een ernstige ziekte en een lage levensverwachting (50% kans dat ik hier over 5j nog rondloop). Wat kan ik hier tegen doen? Bijkomende vraag: wie moet de kosten die de onverdeeldheid meebrengt (advokaat, notaris, gerecht, beroep, ...) betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mei 2022 08:25

Ik veronderstel dat u niet zelf in die woning woont. Men is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven. Dwz. dat u steeds kan eisen dat de woning verkocht wordt.
Ook : zij erven niet automatisch van u. Via testament kan u iemand anders aanduiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2022 05:55

Wat zouden uw neven willen doen met de woning?

U lijkt te insinueren dat ze, met alle respect, willen wachten wegens uw zwakke gezondheid tot u er niet meer bent. Dan krijgen ze toch gewoon met een andere mede-eigenaar te maken, afhankelijk van wie van u erft.

Uiteindelijk zal er toch iets moeten gebeuren.

Reclame

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#4 , 24 mei 2022 12:52

Wat zouden uw neven willen doen met de woning?

U lijkt te insinueren dat ze, met alle respect, willen wachten wegens uw zwakke gezondheid tot u er niet meer bent. Dan krijgen ze toch gewoon met een andere mede-eigenaar te maken, afhankelijk van wie van u erft.

Uiteindelijk zal er toch iets moeten gebeuren.
Ik insinueer niets, zij bazuinen dat rond. Ik heb geen erfgenamen (niet gehuwd en geen kinderen). Mijn 2 neven, 1 heb ik nooit in mijn leven gezien (zijn overleden grootmoeder ook niet) en de andere is een draaideur-crimineel (hij kreeg 4 jaar geleden contactverbod bij zijn grootmoeder wegens intrafamiliaal geweld (drugverslaafde die steeds om geld kwam vragen met de nodige bedreigingen (haalde daarmee zelfs een paar keer het regionaal nieuws)), erven nu elk 25%. Als ik overlijd krijgen zij elk 50%. De woning (1 ha grond, residentiële buurt) is heel veel geld waard.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2022 13:14

U kan perfect via een testament iemand anders laten erven waar u zich beter bij voelt. Een goede vriend, een goed doel…

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#6 , 24 mei 2022 18:31

U kan perfect via een testament iemand anders laten erven waar u zich beter bij voelt. Een goede vriend, een goed doel…
Een naakte eigenaar laat niets na.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 24 mei 2022 18:39

U kan perfect via een testament iemand anders laten erven waar u zich beter bij voelt. Een goede vriend, een goed doel…
Een naakte eigenaar laat niets na.
Waar haal je die wijsheid vandaan????
Klopt niet!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 24 mei 2022 19:39

U kan perfect via een testament iemand anders laten erven waar u zich beter bij voelt. Een goede vriend, een goed doel…
Een naakte eigenaar laat niets na.
Waar haal je die wijsheid vandaan????
Klopt niet!
Inderdaad dat klopt niet. En bovendien is er geen sprake van naakte eigendom of vruchtgebruik.
TS bezit 50%, beide neven elk 25% volle eigendom.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 25 mei 2022 14:14

De woning (1 ha grond, residentiële buurt) is heel veel geld waard.
Zij gaan eender hoe "hun (vaders) deel" krijgen hoor

U kan per testament regelen dat zij alvast niet van u erven .
Heeft u een doel of iemand waaraan u de eigendom wil nalaten (of schenken) ?


Wat bedoelt u met aansturen op onverdeeldheid:
Willen ze dat u verkoopt, of proberen ze net verkoop tegen te houden (in de hoop ook uw deel mee te ritsen) ?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#10 , 25 mei 2022 23:13


Willen ze dat u verkoopt, of proberen ze net verkoop tegen te houden (in de hoop ook uw deel mee te ritsen) ?
Ik wil verkopen maar zij niet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 mei 2022 07:58

Ik wil verkopen maar zij niet.
U kan hen dwingen te verkopen via rechtbank.
U hoeft niet meer "in onverdeeldheid" te blijven als u dat niet wil.
Dat wordt dan openbare verkoop, en die brengt doorgaans voor verkoper minder op dan uit de hand wegens hogere kosten.


Als dat niet vlot ... want "justitie" in België ... kan u ze postuum nog een pee stoven door wettelijke erfgenamen uit te sluiten bij testament.
Maar vervolgens uw aandeel in dat eigendom, indien nog in uw bezit bij overlijden, na te laten aan staat / gewest / gemeente en de rest van uw nalatenschap een andere bestemming te geven.
Of u laat uw nalatenschap bewust onbeheerd achter als u er geen waardige ontvanger voor heeft - komt bij staat terecht.

De crimineefjes krijgen dan een gans andere tegenspeler als mede-eigenaar.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”