Wie draagt begrafeniskosten?

Shauni
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wie draagt begrafeniskosten?

#1 , 20 mei 2022 11:36

Dit is het antwoord dat ik vind: de begrafeniskosten worden bij voorrang betaald uit de nalatenschap. Indien er echter geen zuiver aanvaardende erfgenamen zijn, is het afhankelijk van de rechtspraak of deze toch nog ten laste van de kinderen worden gelegd.

Klopt dit nog steeds? Een vriend van mij zou ergens gehoord hebben dat door een recente wetswijziging deze nu automatisch ten laste van de kinderen vallen, maar ik vind hier niet meteen iets van terug.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 mei 2022 12:30

Hier al eens lezen
https://www.notaris.be/faq/mijn-erfenis ... eniskosten

Uiteraard kan begrafenisaannemer deze verhalen op diegene die de overeenkomst getekend heeft. Die moet dan maar verder de andere aanspreken en of voor de rechtbank dagen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2022 15:23

Verwerping erfenis ontslaat de kinderen niet van de betaling van begrafeniskosten en opnamekosten. Valt immers onder de onderhoudsplicht, art. 205 BW

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Shauni
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2022 19:19

Bedankt voor de snelle antwoorden!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2022 14:14

Verwerping erfenis ontslaat de kinderen niet van de betaling van begrafeniskosten en opnamekosten. Valt immers onder de onderhoudsplicht, art. 205 BW

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Verwerpende erfgenamen kunnen niet aangesproken worden, aangezien onderhoudsvorderingen strikt persoonlijk zijn.
.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 jun 2022 17:59

Oscars, jawel!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2022 18:16

Toch niet. Zie: Antwerpen 23 maart 2016, T.Not. 2017, afl. 2, 166, noot A. VAN DEN BOSSCHE: https://www.legalxpert.be/nl/publicatio ... -fiches-e2
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2022 23:07

De verwerpende erfgenamen ontsnappen niet de betaling van de begrafeniskosten, zie Hof van Beroep Gent, 06.12.2018, Tep Intersentia, 2019/1.

Extra-patromoniale verwantschapsverplichting.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Laatst gewijzigd door Marcus Aurelius op 02 jun 2022 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2022 23:28

KRITISCHE BLIK OP DE VERWERPING VAN EEN NALATENSCHAP NAAR BELGISCH RECHT

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Zie onderwerpen Kosten van de laatste ziekten en Begrafeniskosten.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jun 2022 07:03

De verwerpende erfgenamen ontsnappen niet de betaling van de begrafeniskosten, zie Hof van Beroep Gent, 06.12.2018, Tep Intersentia, 2019/1.

Extra-patromoniale verwantschapsverplichting.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Vordering verkregen middels verwantschapsplicht en niet op basis van onderhoudsplicht conform artikel 205 BW zoals u beweert in uw antwoord op de vraag van TS.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jun 2022 14:18

Er is rechtspraak die onderhoudsplicht volgt en er is rechtspraak die het eerder in de richting zoekt van de extra-patrimoniale verwantschapsverplichting. Het was louter en alleen mijn bedoeling om een hyperlink te plaatsen naar meer recente rechtspraak dan waar u naar verwijst. De studie waar u naar verwijst is mij bekend en ook in deze studie wordt er gesteld dat er verschillende benaderingen binnen de rechtspraak zijn. Waar het finaal op neerkomt is dat deze kosten moeten betaald worden ook al werd de erfenis verworpen en dat is toch wat TS wil weten, nietwaar? Op dit forum geldt de gouden regel dat er zo correct mogelijke informatie wordt gegeven en dat heb ik gedaan. Sorry dat ik het zo brutaal moet stellen, maar u laat uitschijnen dat deze kosten niet betaald moeten worden en dat is niet correct.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden. Voor mij eindigt hier deze discussie. Dit topic kan m.i. dan ook afgesloten worden omdat TS alle antwoorden en overwegingen heeft ontvangen, inclusief die van u.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”